lördag, september 23, 2006

Senaste veckans populärkulturella möten

Jag såg filmen Constantine om en demonjägare och exorcist. Den går i ett långsamt tempo med vissa chock-inslag i en för det mesta kall färgskala.Tycker om den med vissa undantag.
Filmmiss: När ängeln Gabriel mot slutet av filmen lyfter upp Constantine från golvet ser man, om man är observant, vajern som egentligen lyfter upp honom. Men med tanke på hur snygga Gabriels brallor är så är det förlåtet!
Igår såg jag Pirates of the Carabbean 1 vilken jag finner snäppet bättre än tvåan som jag av någon anledning såg innan ettan. Den är äventyrlig, rolig och färgglad, men jag håller fortfarande inte med om att Depp som Jack Sparrow gör en lysande roll.
Filmmiss: I början av filmen åker Jack linbana på ett rep med hjälp av kedjan som sammanbinder hans handbojor, men hur lyckas han hoppa av repet när man tydligt ser att det fortsätter?
Har även nyligen sett på Hero. En oerhört vacker film, men i övrigt ingé vidare.
Filmmiss: Hela filmen.

Marit Bergmans skiva Baby dry your eye damp ner på min dörrmatta, och den har fått sig en rejäl genomlyssning med en högtalare på var sida om min fotölj.
Marit är en sådan där person som med sin blotta närvaro verkar kunna få sin musik att lyfta. Kanske är det också därför som hon betraktas som "alternativ" av vissa trots att musiken egentligen inte är det. Tror att det är hennes ärliga person som är ett alternativ till all ytlig plastighet och sexuella utspel.
Musiken på skivan är både spontan och uppstyltad. Jag gillar det mesta förutom ett par, tre låtar, men kanske att även dem växer till sig så småningom. Favoriterna är Tomorow is today och I will always be your soldier.

Jag har lyckats knappa in radion på min antennlösa sterio. P3 och P4. Jättetrevligt! Jag växlar mellan kanalerna om det blir för mycket sport eller för mycket tramsigt babbel, tramsigt babbel som P3 kan vara rätt duktiga på.
Radion är ett så skönt alternativ till tv:n eftersom man både kan hacka sallad och skrubba diskbänken eller nåt sådant och samtidigt känna sig politiskt engagerad och informerad. Karlavagnen är t.ex. ett himla bra program!

Efter en seg installision fick jag tillslut nya iTunes i min dator vilket tillåter mig att snabbt och lätt shoppa låtar för ca 9 kr styck som går att ladda ner i min iPod. Väldigt bra för mig som inte kan något om fildelarprogram och som inte alltid vill köpa hela album bara för att jag gillar enstaka låtar. Nu senast köpte jag bland annat Ladytron's Destroy everything you touch som Dress man använt sig av i sin underklädesreklam. En drivande och melodiös låt med massor av härliga synthar. Synd bara att den blir tjatig så fort!

På Mtv har jag fått syn på Basement Jaxx's senaste video Take me back to your house som har ett utflippat ryskt tema med hästkonster, stridsvagnar, sibirisk kyla och massor av härlig kosack-dans. Till och med björnarna dansar kosack. Låten är också trevlig, liksom även deras förra Oh my gosh vars video utspelar sig på ett äldreboende där de gamla shejkar loss och råflörtar ovanför kaffekopparna.
Det är så härligt med videor som uppvisar nyskapande och kreativitet, speciellt på Mtv där kvinnoobjektifierande rnb och smaklöst bling-bling verkar ha förtur. Tack Basement Jaxx!


Inga kommentarer: