fredag, september 01, 2006

Odemokratisk och rasistisk

Det mest odemokratiska som finns måste nog vara att bli nedtystad för att man har en åsikt. Vi har ju det där med yttrandefriheten vilken bör vara långtgående. Tystar man ner vissa grupper för mycket innebär det att man underblåser otrevliga åsikter som endast kan motsägas genom en öppen debatt. Det tycker jag är viktigt. Men samtidigt som alla verkar hålla med om det så märker jag hur vissa åsikter verkar vara mer politiskt korrekta än andra. Ta tex invandrar- och flyktingpolitiken. Det är absolut en fråga som bör diskuteras men uppenbarligen bara på ett sätt; om man yppar minsta motsägelse så anses man vara odemokratisk och rasistisk. Inte konstigt att högerextrema grupper tycker att media är vänstervridet!
Jag tycker absolut att man ska ta hand om de utsatta och hjälpa dem som behöver ha hjälp, det är ju en av anledningarna till att jag läser socionomi. Men kan det inte vara så att man helt enkelt inte har de resurser som krävs för att hjälpa alla? Det är ju en stor brist på arbeten bland invandrare (och för att var noggrann även infödda svenskar) vilket beror på många olika saker, men främst en dålig integration där invandrare möter fördomar och disrespekt från sin omgivning och från arbetsgivare. Tänk tex på Tv 4:s Kalla fakta där en man med svenskt namn och en man med utländskt namn sökte bostäder. Mannen med utländskt namn ringde först, och då fanns det inga bostäder att erbjuda. Den svenske mannen ringde en stund efter och då fanns det massor av bostäder till förfogande. En sådan strukturell och utestängande rasism är verkligen skrämmande i ett land som gärna lyfter fram sin jämställdhet och fina människosyn!
Om då alltså invandrare inte kan komma in i det svenska samhället så undrar jag om Sverige helt enkelt är oförmöget att hjälpa dessa människor som flytt från sina hemländer. För att kunna hjälpa på riktigt krävs ju en massiv tankeomvandling hos alla svenskar, och ofta även hos invandrare, en omvandling som handlar om att man ska se till individen istället för att döma ut i förtid. Visst kan väl en sådan omvandling ske, fast det under en längre tid, och är det då inte fel att ta in så många invandrare då man uppenbarligen inte kan hjälpa dem, förutom med bidrag och liknande? Pengar som kunde placerats i de skolor där barnen tar livet av sig för att det inte finns några resurser för anti-mobbningsarbete, eller pengar som kunde placeras i sjukhem där de gamla ligger och ruttnar bort i sina sängar. Om man inte har pengar nog att hjälpa dem som redan finns, hur ska man då kunna ta in och hjälpa fler?

För att tänka med hjärtat måste man ibland börja att tänka med hjärnan, och det säger jag utan att ha någon större koll på svensk eknomi fast med ögonen på och erfarenheter av ställen som haltar på grund av pengabrist.

Är jag "odemokratisk" nu? Är jag "rasistisk" nu?
Sluta upp med dubbelmoralen!

2 kommentarer:

Lo sa...

Nej, jag tycker inte att du är rasistisk. Du har en poäng när du skriver att det handlar om folks invanda tankar. Rasism handlar om att vi lever i post-koloniala tankemönster om att västvärdens norm är den överlägsna och den rätta… ja, du minns fån kulturvetenskapen…
Visst bör man hjälpa våra gamla och unga som behöver god vård och omsorg men det ena utesluter inte det andra tycker jag. Pengarna räcker nog om de fördelas rättvist (vilket det inte görs idag, kan jag misstänka). Om jag levde med dödshot för att jag tycker som jag gör eller om jag lever i missär så skulle jag bli besviken på min omvärld om jag inte kunde få bo i ett annat land. Vad lång min kommentar blev! :)

Patlinne sa...

Håller med dig fullt ut! Ett land kan inte hjälpa alla så länge det inte ens har kapacitet till att hjälpa de som redan finns i landet! Tycker att Sverige idag sattsar på helt fel saker; inget på skolorna, skickar hem flyktingbarn som är i nöd av en ögonoperation och behåller kriminella som endast stannar i landet för att kunna begå brott då de slipper så lindrigt undan i jämförelse med sina hemländer..!

Något måste göras, det gäller bara att våga inse vart man måste börja..!


Grym blogg för övrigt :) /P