fredag, januari 18, 2008

Makabra media

Media har en enorm makt i en tid då vi omges och överfalles av mediebudskap som både är direkta och snillrikt undangömda. Mycket av det vi tror oss veta om världen och om oss själva vet vi genom pressen.
Brittan har aldrig fallit mig i smaken, men nu när hon inte längre dansar på scen utan istället krälar nedanför blir hon mer uppmärksammad än någonsin tidigare. Detta enorma maskineri av mediebevakning ger oss den Britney vi ser nästan dagligen på nätet, på löpet eller på tv.
Jag har msn.se som startsida och får därför vid varje start av Explorer den ena smaskiga kändisnyheten efter den andra uppslängd i fejjan, och när jag såg bilden på hur fotografer tryckte sina kameror mot ambulansen som den kollapsade stjärnan fördes till sjukhus i blev jag faktiskt riktigt upprörd och dessutom arg på mig själv att jag i min nyfikenhet klickade på länken till detta makabra spektakel. Msn-nyheter krälar på botten av det lägsta och jag gynnar skiten genom att intressera mig för det! Jag skall nu radera den som startsida och hoppas att fler inte bara tänker till i mataffären utan också på vad de konsumerar i medieväg.

Inga kommentarer: