onsdag, januari 23, 2008

Miljöfarlig påsk i Amsterdam bokad

Det blev 2010 kr för tur och retur med flyg. Jag vet att flyget inte matchar min miljöprofil som jag är ganska mån om att upprätthålla, och det handlar främst om min lathet. Jag orkar inte åka tåg eller buss hela vägen dit ner utan väljer då hellre att förpesta moder jord än mer genom flyg, något jag hoppas kunna kompensera på annat sätt genom mer miljövänligt leverna här hemma. Tyvärr är det något som den senaste tiden helt fått stå tillbaka. För något halvår sedan ungefär var jag noga med att köpa KRAV-märkta produkter, det kan ni se bland mina blogginlägg från då. Nu däremot är pengarna alltid knappa och månaden jag har framför mig blir snål med billiga makaroner som huvudkost. Ni tänker säkert att jag är ett riktigt pucko som köper dyra flygresor när jag hade kunnat spara en tusing ifall jag valt buss istället, och jag tänker likadant! Det handlar om prioriteringar och ibland prioriterar jag en aning galet för lustfylldhetens skull. Det ska bli roligt att se Amsterdam för första gången, liksom att få träffa Thomaz igen som nu arbetat där sedan i höstas.
Husen ni ser på bilden trodde jag var karakteristiska för Polen när jag såg dessa avlånga med snirkliga taknockar då jag besökte Gdansk som i de gamla kvarteren var mycket vackert, men efter Lindas hemkomst från mitt kommande resmål, och efter en del sökningar på internet förstår jag nu att så inte är fallet. Dessa finns även i Nederländerna och förmodligen på fler ställen i Europa.

Inga kommentarer: