torsdag, januari 17, 2008

RÖDkål

Vilka märkligt färgande egenskaper denna rödis har!
Efter att ha gjort min numera berömda kålsoppa så hade jag en bit av kålhuvudet kvar i kylen som jag knaprade på. Och vips var min tunga lila och grann! Då jag förvarat soppat i frysen ett tag blir kålen nästan mörkblå istället för vinröd/lila, och om man placerar ett kokt ägg i soppan blir det skarpt turkost till färgen. Läckert värre!

För alla inbitna kålälskare avslöjar jag här mitt recept och hoppas det ska smaka:

Ca 1/4 rödkålshuvud (beroende på hur stort det är och hur mycket du vill ha i soppan. Vitkål går också bra men får en tråkigare färg och har en aningen tamare smak).
1 paket fryst dill.
1-2 grönsakbuljongtärningar.
1 gul eller röd lök.
Salt och socker.
Vatten.
Lite olja.

Hacka kål och lök och fräs en stund i botten av en stor kastrull i lite olja. Se upp med att ta för mycket olja, då blir den inte god!
Häll på vatten, grönsaksbuljong, dill, salt och lite socker efter behag. Översalta inte!
Koka tills kålen är lagom mjuk (ca 20 - 30 minuter) och servera med en klick yoghurt eller ägghalvor.

1 kommentar:

Lo sa...

ja det där med turkost ägg är jätteskumt! hur kan det bli den nyansen undrade jag häpet första gången :)