onsdag, oktober 01, 2008

Det vackraste


Jag fick syn på denna vackra reklamfilm för Homogenic på Youtube och var bara tvungen att lägga upp den här! Någon kommenterade att den ser ut som en parfymreklam, vilket jag ju får hålla med om, men innehållet bakom estetiken är så mycket bättre, och jag har faktiskt inget emot parfym om den doftar gott.

De senaste åren har jag tappat intresset för min isländska. Då vi skrev om hennes soloalbum Medulla på kulturvetenskapen sattes fokus på innehållet och meningen med hennes budskap, men jag fastnade aldrig för musiken. Därefter gjorde hon soundtracket till sin pojkväns konstfilm som inte lät särskilt spännande och nu senast släppte hon albumet Volta som jag finner en aning oinspirerat.

Medulla har dock under de två senaste åren växt för mig och jag ser att hon med det albumet har en tydlig linje och en tydlig stil vilket jag uppskattar. Skivan är hennes mörkaste hittills och i text och musik är hon på jakt efter människans ursprung, "det svarta blodet som rinner inom oss alla", och med nästan hundra procent fokus på röster genom a-capella, levande beat-boxar och strupsång mm förmedlar hon en lång kamp där människan fått kämpa i motvind. Hennes besatthet i naturen och människans koppling till den är intressant och återkommer ständigt i det hon gör.

Musikaliskt tycker jag bäst om Björks fyra första soloalbum (om vi då alltså bortser från hennes barnskiva och hennes jazzskiva). Debut, Post, Homogenic och Vespertine är alla mästerverk med musik som ingen annan har förmåga att skapa. Debut och Post är kanske inte riktigt lika temabundna som de senare men erbjuder starka texter, nyfikenhet och kastar en ut på äventyr vilket säkert speglar sångerskans egna stapplande steg från den lilla isländska hamnen ut i världen. Men låten Isobel - vilken kortfattat handlar om en flicka som kommer från naturen, som folk tycker är konstig och som vägrar att inordna sig - talar sitt tydliga språk, och den resa som Björk gjort har nog inte alltid varit så lätt. Det är en resa som vi alla behöver göra men som för vissa innebär stora svårigheter - svårigheter som Björk valt att omvandla till stor konst.

Inga kommentarer: