fredag, oktober 03, 2008

Kamrater i terrängen
















Ute i skogen i Dingle möttes vi efter bilfärd från Uddevalla på en kursgård som bland annat används för konfirmander. Väggarna var klädda med Bibel-citat och och på gården fanns ett litet kapell. Att förflytta eleverna från deras vanliga miljö kan vara ett sätt att att ge dem chans att finna nya roller, så även för oss ur personalstyrkan.

Eleverna som var med har blivit valda till kamratstödjare och fått i uppdrag att hålla ett extra öga på sina kompisar. De är utvalda dels på grund av sina personligheter men också på grund av grupptillhörighet. Det är viktigt att skapa goda inflöden i de grupper som man annars inte skulle förknippa med gott kamratskap.

Lägret hölls av Dan som utgick från ett häfte med halvtimmeslånga lektioner kring mobbing, grupptryck, förebilder mm. Eleverna visade på stor förmåga till idéer och diskussion och Dans ledarskap var både handfast och målande. Vi fick göra ringlekar inomhus med kortdragning där vi fick sitta i varandras knän vilket skapade många skratt och god stämning.

Hinderbanan i skogen var väldigt rolig och bestod av ett antal stationer med diverse uppgifter att lösa. Vi blev indelade i två lag men syftet var inte att tävla mot det andra laget utan att idka samarbete, för att klara stationerna fick ingen lämnas utanför. Vid en station skulle vi ta oss över ett högt plank, vid ett annat skulle vi lösa ett mattetal, vid ett skulle alla ta sig från ett podium till ett annat längre bort med hjälp av två plankor, på ett skulle man trä ett bildäck ner och upp på en hög trädstamm utan att däcket fick nudda stammen vilket krävdes att jag och en till fick ha två personer på våra axlar. Vid en station skulle man ta sig igenom ett nät, vid en skulle jag leda hela gruppen som hade förbundna ögon genom en labyrint. Ytterligare en station hade som mål att vi med tre korta plankor skulle ta oss från ett ställe till ett annat utan att nudda marken, på en station skulle vi stå på ett plastskynke och vända det utan att kliva av, vid en skulle vi gå på lina och två av oss fick inte hålla i översta linan, och på ännu en station var syftet att minnas de prylar som Camilla plockade bort medan vi blundade.
Övningarna tvingade oss att samarbeta och placerade mig som vuxen på en lägre nivå än vanligt då jag var klumpigare och inte lika klyftig som ungdomarna. Gruppen fick sig ett och annat gapskratt när en klumpeduns som mig skulle ta sig över det höga planket, det såg antagligen inte klokt ut och jag kunde bara skratta åt mig själv där jag klängde och flåsade.
I gruppen fick vi hela tiden vara väldigt fysiska med varandra vilket också skapade en närhet som jag tror är bra för relationerna, utan relation till eleverna skulle man inte kunna arbeta som kurator eller få förtroende som vuxen i skolan, det är utifrån det förtroendet man arbetar och banala saker som att klätta på väggar har i förlängningen ett större syfte.

Mellan övningar och lektioner lagade och åt vi mat, fikade och pratade. Vi hade enormt tur med vädret och fick njuta av solen en stor del av lägret så att vi kunde sitta ute. På kvällen grillade vi tillsammans nere vid den stora vackra sjön och somliga våghalsar (galenpannor) badade i det svinkalla vattnet.
Efter grill vid sjön fick eleverna själva gå igenom ett antal utmaningar utomhus för att tjäna ihop bokstäver som skulle bilda det ord som avslöjade platsen för en godisgömma. Ganska snart kom de på att godiset fanns i städskåpet men för att komma dit fick de först cirkulera en boll med hjälp av varandras hakor, leta ledtrådar i hinkar med skitigt vatten och knyta knut på ett långt rep utan att släppa med någon hand mm.
Godiset åts senare till filmen Spiderman 3 som vissa gillade och andra dissade. Jag tyckte den var underhållande och utifrån den hämtades ett tema som vi diskuterade dagen efter.

Enligt reglerna skulle alla vara inne på sina rum kl 22 och kl 23 skulle det vara tyst i huset. Morgan var ute och skällde på dem flera gånger då de snattrade, fnittrade och sprang mellan rummen. Vid kl 24 fick även jag ett litet fnatt på deras ljud och sprang ut och glodde argt.

Morgonen efter gick jag upp ur den hårda våningssängen kl 07 för att hinna fixa mig lite innan det var dags för väckning 7:15. Då kom Dan och slamrade med slev mot en skål. Det var segt men tillslut hade alla samlats till en god frukost.

Dag två fortsatte med fler lektioner, fika, fotboll för eleverna och matlagning.
På grund av ett möte på Sommarhemsskolan var jag, Camilla, Anna och två av eleverna tvungna att åka från lägret lite tidigare. En av de två yngre passagerarna är ett riktigt charmtroll, har huvudet på skaft och var dessutom kamratstödjare även förra året. För honom kommer det gå mycket bra och jag hoppas att han kan inspirera det övriga gänget med sin positiva inställning.

Jag har haft ett par riktigt roliga dagar på lägret där jag fått koll på de olika elevernas personligheter. Att komma nära ungdomarna på detta sätt skapar förhoppningsvis goda processer. Ingen är perfekt men i gruppen finns många resurser och jag tycker att alla varit väldigt rara och trevliga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som att ni hade det riktigt bra! :)

/W