söndag, oktober 19, 2008

Vad betyder drömmen?

Som många av mina vänner redan vet drömmer jag ofta när jag är vaken, dvs när jag är i nån form av halvvaket tillstånd där det som tillhör drömmens värld invaderar den vakna. Saker händer framför mina ögon i rummet jag befinner mig. Det kan vara att någon sitter i min fotölj som jag måste tala tillrätta, det kan hända att kläderna som ligger på mitt golv förvandlas till ett ansikte eftersom jag vet att det befinner sig någon i källaren som blåser luft, och det kan vara känslan av att någon håller fast mig, och det är nog den mest återommande drömmen jag har.

Jag vet inte exakt hur länge den funnits i mitt liv, men jag minns att den fanns även då jag bodde på Marstrand; Jag ligger på mage under mitt täcke och ser därför aldrig vem/vad som håller fast mig, men helt plötsligt känner jag ett enormt tryck mot hela kroppen som ibland känns som massor av händer, ibland som om något sitter eller ligger på mig. Jag kan inte röra mig och jag kan inte skrika, men det kommer ett sus i luften eller i mina öron under de sekundrar som det sker. Inatt hände det igen och jag lyckades faktiskt klämma ur mig ett skrik. Då försvann trycket och jag vaknade antagligen. Tittade runt i rummet och det var förstås tomt.

Vad betyder denna återkommande dröm egentligen? Varför har jag i så många år haft samma obehagliga upplevelse?

7 kommentarer:

Anonym sa...

det här är jätteintressant, jag har läst mycket om det och det hänger ihop med mina upplevelser jag har haft ibland du vet...det här måste vi prata mer om!/kram hanna

D-C sa...

Kul att det kan väcka intresse! Vi hörs! :)

Anonym sa...

Drömmer på ett sätt en liknande dröm.
Vad drömmen handlar om är alltid olika men temat är att jag har ett tryck på mig och jag kan inte skrika.
Men ju mer jag drömt den har jag lixom dig lyckats klämma fram ett skrik och vaknade av det.
Sån tur var så hörde ingen annan i huset det.

Lo sa...

skumt...
ser ändå rätt vällustigt ut med den lille djävulen på kvinnans yppiga kropp ;)

D-C sa...

Hanna hade en intressant teori som hon läst om!

Anonym sa...

Det är Maran som sitter på dig!
:)
Intresserad av Hannas teori! :D

/Wanda

D-C sa...

Hanna tror att det är mitt själsliga jag som går ut och sätter sig på mig.
Linda tror att drömmen symboliserar känslan av maktlöshet som berör delar av mitt liv som är eller som varit.
Drömtydning är spännande! Vad står detta för måntro?