tisdag, oktober 21, 2008

Tre förklaringsmodeller till min otäcka dröm

Min dröm om att bli fasthållen (som jag beskriver nedan) har väckt uppmärksamhet och jag har nu fått tre olika förklaringsmodeller:

Någon menar att det är mitt själsliga Jag som tar sig ur min kropp och sätter sig på mig.
Någon menar att drömmen står för nån typ av ouppklarad konflikt som symboliskt visar sig i form av ett fasthållande.
Någon menar att kroppen kan bli lite förlamad under REM-sömnen och att det därför är vanligt att man mellan sömn och vakentillstånd känner av det och att den känslan kan få en att tex tro att någon håller fast en.

Visst är jag nyandlig och öpppen,
visst har jag säkert många begravda problem som kan ta sig olika uttryck och säkert även gör det i drömmen,
men jag tror nog faktiskt främst på den sista förklaringen; att det helt enkelt är ett kroppsligt fenomen som många inklusive mig känner av. Även om känslan är otäckt så är det bara något tillfälligt och något kroppsligt och jag nöjer mig ganska bra med det.

Tack för ert engagemang! :)

1 kommentar:

Lo sa...

jag tycker den sista låter som en bra tolkning! me dlite blandat med min teori... ;)