söndag, oktober 05, 2008

Grannsämja?

Min undre granne ringde på dörren tidigare i dag när jag stod i badrummet och klippte luggen. Är säker på att jag hade ett och annat avklippt hårstrå på näsan då jag öppnade.
Hon berättade att någon i huset lämnat klagomål på henne och att hon nu fått brev från socialen om att hennes boende är hotat om hon inte upphör med att störa grannarna. Den som klagat på hennes ljudvolym hade alltså inte först knackat på och bett henne bli tystare utan direkt vänt sig till hyresvärden.
Visst var det väldigt livat den där helgen som hon tror att det handlar om. Hon berättade att hennes son med kompisar var på besök och hade LAN. Jag anser dock att det är ok med högre volym på helgerna. Min granne hade frågat alla i huset och alla hade förnekat att de skickat klagomål på henne, jag var den siste hon frågade och därför kände jag en viss misstänksamhet från hennes sida då jag bedyrade att jag naturligtvis inte skickat socialen efter henne. Vilka fega grannar som varken vågade klaga öppet eller stå för att de klagat anonymt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

samtidigt förstår jag om man inte riktigt vågar...man riskerar ju en fruktansvärt dålig grannsämja, vilket kan vara oerhört påfrestande. Men absolut, en liten lapp hade de ju kunnat skicka iallafall!/Hanna

Anonym sa...

Det var riktigt lågt av grannarna. :(
Fy på dem!

/Wanda

Anonym sa...

Väldigt svenskt och väldigt fegt, måste jag säga. Det är ju rätt töntigt egentligen, att en del av oss inte vågar prata om saker som detta.