måndag, oktober 06, 2008

Sagor för stora barn

Ännu ett kamratstödjarläger. Denna gång för de yngre klasserna - klass fem och sex - och för min del bara ett halvt läger eftersom jag ska iväg till Göteborg på föreläsning imorgon. Jag blev hemkörd på kvällen och var i Kungälv vid halv tio. Det är tuffa dagar att vara borta så länge, och de mindre barnen bjuder på större motstånd än man kanske kan tro!

I helgen hjälpte jag som sagt en vän att flytta och en av hans familjemedlemmar tänkte sig att det skulle vara mycket värre att arbeta med högstadieelever än med yngre klasser då jag berättade om högstadielägret jag var på förra veckan. Jag har nu dock insett att det är tvärtom - delvis med tanke på min lilla killgrupp i fyran som jag håller i och delvis med tanke på dagens verksamhet. Högstadieungdomarna är mer verbala, mer mogna och tar in information på ett mycket enklare sätt än vad de små gör. Den där hårda och bullriga attityden som vännens släkting pekade på är bara yta som är föränderlig och enklare att bryta igenom hos en ungdom än hos ett barn då ungdomar för det mesta kan ta in det man säger. Vad barnen tar in är inte alltid så lätt att veta. Visst hade dagens ungar sin charm, men däremellan fanns mycket bråk och taskig attityd. En sann pedagog skulle förstås säga att man då "anpassar kommunikationen till deras nivå", men om vi skippar yrkesrollen för ett tag så är högstadieelever helt enkelt roligare!

Inga kommentarer: