söndag, februari 08, 2009

"Är du gay eller?"

Den frågan fick jag av en ung tjej framåt natten på Fridas fest.
Jag hade inte alls pratat med henne under kvällen men uppenbarligen hade hon studerat mig och analyserat mig.
Jag blev faktiskt stött av frågan, tyckte att den var oartig och framfusig och jag funderar på varför hon tog sig rätten att ställa en sådan personlig undran till mig? Jag skulle aldrig få för mig att fråga om någon är homo/hetero såvida jag inte känner personen mer väl.
Är det kanske så att man har/anser sig ha mer rätt att fråga om man misstänker att någon har en avvikande sexualitet? Jag ifrågasatte hennes fråga och undrade varför hon ställde den, om hon tyckte jag såg "gayig ut på nåt sätt". Det tyckte hon inte men däremot ansåg hon att jag beter mig ungefär som en av hennes gaykompisar. Jag blev till en stereotyp vilket kändes olustigt, för det kändes inte som att hon undrade med värme, och antagligen blev därför mitt svar minst lika kyligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

På något sätt kanske det är så att det här med sex och sexualitet är ett sådant intressant ämne, trots att vi ju alla är sexuella varelser! Ser man någon som verkar avvika från ens egna beteende/läggning kan det väcka frågor.
Sedan behöver man ju inte gå på och fråga bara för att man är nyfiken och OM man bara m å s t e fråga, kan man u faktiskt göra det med lite hyfs och vett. Och därmed basta! ;)

/Wanda