fredag, februari 20, 2009

Min fantastiska mormor

Jag har en fantastisk mormor, och just eftersom hon är så fantastisk tänker jag att hon är värd ett inlägg här!

Mormor ser alltid till andras behov före sina egna. Ibland säger jag åt henne att sluta med det och tänka på sig själv lite mer, men det viftar hon bara bort och måhända är det så att hon får större tillfredsställelse av att tänka på andra än sig själv. Hon är uppfostrad i husmorsideal och presenten hon fick då hon fyllde 20 var en enorm kokbok där i princip allt en hemmafru behöver fanns. I hennes låda ligger fortfarande gamla köksalmanackor där dignande recept och husmorstips avhandlas. Mormor har aldrig tyckt särskilt mycket om att laga mat men har i alla år gjort det i alla fall, för det är så man gör, det är det hon lärt sig, och att göra något man egentligen inte gillar är på sitt sätt beundransvärt även fast man med mer moderna ideal kanske skulle kalla det "svagt". Men att bry sig om andra är inte svagt, och det gör min mormor. Hela tiden.

Idag var hon på besök hemma hos mig i några timmar. Med sig hade hon som så många gånger förut en hel kasse full med mat och stack dessutom åt mig en peng. Hon kom mitt i min tidiga vårstädning och kunde inte låta bli att delta utan ställde sig och skrubbade min dusch. Att säga nej är för det mesta ingen idé, för hon är med sin välvilja envis som skabb, så det slutar nästan alltid med att man tar emot, och med allt man får blir det ibland svårt att veta hur man ska kunna tacka tillräckligt.


Kära mormor; jag älskar dig av hela mitt hjärta!

1 kommentar:

Lo sa...

det är väl härligt! det betyder ju att hon tycker så mycket om dig!
:)