onsdag, februari 11, 2009

Sommarjobb 2009

Framför mig har jag sju stycken sommarjobbansökningar till olika socialkontor runtom i Göteborg och Kungälv. Dessa innehåller ett personligt brev med telefonnummer och referenser, studieintyg och examensbevis från universitetet och praktikintyg och handledarrappport från Uddevalla.
Eftersom skolans båda kopiatorer var trasiga (suprise!) då jag hade för avsikt att kopiera mina intyg krävdes det lite tid för detta projekt då jag nu fått scanna in papprena i datorn, infoga i worddokument och skriva ut med min gamla långsamma skrivare. Men nu är det alltså gjort och jag är nöjd, hoppas att arbetsgivarna blir lika nöjda när de öppnar kuverten!
Hur Socialtjänsten ställer sig till sommarjobbare och spontantansökningar som dessa vet jag inte, jag har aldrig arbetat på socialkontor förut, dock har alla mina andra sommararbeten kommit till mig via spontansökningar så jag håller tummen även denna gång.
Mitt nästa steg är att dyka ner i kulturens värld genom att söka till ett antal kulturhus och muséer i Göteborg som jag snokat rätt på. Även de blir spontanansökningar där jag väl helt enkelt får åberopa min oerhörda kompetens inom kulturens område. Rent taktiskt borde jag naturligtvis fortsätta jobba inom det sociala fältet eftersom en socionomexamen närmar sig, men rent intressemässigt vore det roligt att även få pröva på annat. Dock har kulturjobben aldrig hört av sig till mig tidigare somrar så jag hyser föga hopp om att få nåt inom det området.
Därefter blir det till att söka platsannonser på nätet, och även om det alltid tar en hel del tid och kraft är jag säker på att även sommar -09:s ekonomi så småningom blir räddad, dessutom med ett helt nytt kunskapskapital i bagaget.

1 kommentar:

Anonym sa...

kan rekommendera http://offentligajobb.se/
här läggs de flesta kommunala jobb ut.
kram Lo