onsdag, februari 11, 2009

C-uppsats

Ännu en uppsats skall under de närmsta månaderna produceras. Jag har två mycket duktiga och ambitiösa partners att skriva med, så även fast jag själv för tillfället känner mig omotiverad tror jag att allt ordnar sig till det bästa.

Vi ska skriva om unga mäns attityder till kondomanvändning. Exakt hur vet vi ännu inte men vi ska fila fram idéer till nästa träff med handledaren. Talar vi attityder som i åsikter eller sitter attityderna även i handlingen/bruket av kondomer? Underliggande har vi en tanke om vad det finns för rädsla respektive ickerädsla för HIV då denna sjukdom verkar både skammbelagd och för nu ganska osynlig. Är de mediciner som finns att tillgå något som gör att man inte längre fruktar sjukdomen som på 80-talet då den skördade så många liv? Vad finns för genusaspekter i kondombruket och hur kan det kopplas till de könsroller som dominerar idag?
Det är ett mycket brett ämne och avgränsningen blir det första steget på denna väg. Ämnet/ämnena är intressanta och väcker många funderingar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter intressant. Men hade det inte varit ännu mer intressant att undersöka unga tjejers attityder till kondomanvändning! ;) Det tror jag.. hihi, fast man kan nog undersöka allt!

D-C sa...

På vilket sätt skulle det vara Mer intressant Johanna?

Anonym sa...

som vanligt när man pratar om c-uppsats så undrar jag hur man ska kunna skriva så många sidor om ett ämne... blir det samarbete med ungdomsmottagningar då?
Lo

D-C sa...

Det blir antagligen inget samarbete med ungdomsmottagningar för själva studien då man där riskerar att inte få så många svar, istället lär det blir fler svar om vi klampar in i skolklasser med vår enkät som vi planerar att göra.