torsdag, september 20, 2007

Förenade stater?

Något som ofta slår mig då jag ser på tv-program från USA är den starka åtskillnaden mellan svarta och vita som målas upp. Väldigt ofta poängteras och definieras svartheten som något med innebeoende egenskaper. Svarta i intervjusituationer drar paraleller mellan sin hudfärg och sitt beteende, och likaså gör vita då de talar om svarta; "Typiskt svart", detta trots att "svarta" knappast kan vara En grupp utan snarare är en blandning av människor från många olika håll. Afrika är inte ett land, utan en kontinent med tillika massor av etniska identiteter, likaså är USA. Ändå så sker detta markerande av gränser om och om igen. Varför?
Mina tankar förs till de stereotyper grupper upprätthåller gentemot andra. När ens etnicitet/identitet blir hotad markeras den extra tydligt och man skapar vi/dom-relationer gentemot andra grupper. De stereotypa bilderna av Den svarta från Afrika måste genom kolonialismens slavhandel och andrafierande satt sina spår; fortfarande spinger ku-klux-klan runt med dumstrutar på huvudet och hävdar sin vita överlägsenhet, detta samtidigt som färgade i pratprogram pekar finger åt folk att de minsann inte ska "förneka sin hudfärg". Jag tycker mig se en kamp mellan högt och lågt i människors ständiga upplyftande eller nedvärderande av antagna inre skillnader på grund av hudfärgen. Stereotyperna föder varandra och går runt i cirklar, vilket antagligen bottnar i vårt psyke där behovet av ordning och generaliserad struktur är mycket stort.
Vi skapar skillnader i interaktion med andra. Frågan är kanske hur högt dessa skillnader värderas.

Inga kommentarer: