lördag, september 22, 2007

Murphys lag

Murphys lag hör jag ganska ofta att folk refererar till.
"Om något kan gå fel så gör det det, om något bara inte kan gå fel, så gör det det ändå."
Dessa lagfästelser utgör kärnan och är lätta att ta till i dåliga tider. Men jag har alltid tyckt att lagen inte håller, den är egentligen totalt värdelös och speglar bara människans negativa natur. Varje dag händer det bra saker, trevliga saker, roliga saker och vardagen kan flyta på ett fint sätt, något som folk inte verkar reflektera över eller ens nämna. Men visst sjutton klagas det högljutt när något går snett, som tex att gardinstången trillar ner eller cykeln går sönder vilket gör att man missar bussen etc. Jag säger inte att man inte får klaga, jag säger bara att vi fokuserar på det negativa och hela tiden glömmer bort det positiva. Det speglas inte bara i Murphys lag som helt klarts skrevs av en bitter alkoholist, utan även i tex nyhetsutbudet. Är de goda händelserna något som tas upp? Nej! Istället riktar man som vanligt siktet på det dåliga; på alla krig som våldför sig på människor, på alla översvämningar som dränker folk, och på alla rån som länsar våra fickor. Det positiva får möjligtvis en liten notis i slutet av nyhetssändningen i form av några sekunders klipp på "glada folk i solen" eller liknande.
Men det positiva finns där, hela tiden. Att jag klarar av att sitta framför en dyr dator utan att trilla omkull i en vacker lägenhet och med en familj och vänner som tycker om mig är ganska trevligt. Jag är medveten om att alla inte har det lika bra som jag, men det behöver man nog inte heller för att se att där finns bra saker inbakade i kakan.
Murphy måste ha haft det förbannat risigt, eller så hade han bara, liksom så många andra, sitt fokus felinställt. Klaga gärna, men glöm inte bort alla de gånger som livet funkar för er!

1 kommentar:

fröken stistrup sa...

Jag tycker att "Om något kan gå fel så gör det det, om något bara inte kan gå fel, så gör det det ändå" är bullcrap.
Klart livet skiter sig ibland, men med den attityden så uppskattar man ju aldrig någonting.