tisdag, februari 12, 2008

Husnytt





































Inför varje nytt år fasar man, och när tiden väl kommer får man fog för sitt fas. Hyreshöjning; igen! De har höjt hyran vid varje årsskifte sedan jag flyttade in. Jag hade just tänkt att skriva ner en stilla undran över hur det går ihop med mitt csn som inte höjts ett skit, men faktum är ju att det faktiskt har höjts med ett par hundra sedan jag kom hit, så min klagan är inte riktigt förnuftig om än full av agg mot allt som suger ut min plånbok. På grund av det agget ringde jag tidigare idag till Radiotjänst och berättade för de att "min begagnade tv har pajjat och att jag därför vill säga upp licensen", ehrmm.... Inga problem! Så nu får jag snart tillbaka 500 kronor! Likaså ringde jag till Greenpeace (som annars brukar ringa mig för att de vill ha mer pengar) och kapade medlemskapet även där. Alltså har jag nu en fika extra i månaden att se fram emot, allt medans islänningarna kastar spjut på världshavens valar och luften kväver fattiga barn i Afrika.
Annars nytt på husfronten är att min undre granne som ibland klagade på mig (men som själv spelade högljutt tv-spel mitt i nätterna) har flyttat ut och in har det istället kommit en viss Doris. Trevligt namn, men när jag idag fick syn på hennes egentillverkade städa-tvättstugan-lista där det är meningen att man ska kryssa i varje gång man städat nåt i tvättstugan fick jag en anti-auktoritetskänsla i magtrakten. Städningen har funkat förut om än ej helt perfekt, är det nu meningen att de lägenhetsnummer som skriver för sällan på listan ska behöva skämmas? Inte ens den lilla blomman hon har ritat i kanten kan få mig att bli mindre bitsk, det finns ju en risk att hon som nykomling är en person som verkligen njuter av att bossa med folk, helst över ett helt hus med läderpiska och allt. Det som dock har känts bra hittills är att hon lever sitt liv ganska tyst därnere, helt utan tv-spel. Det får jag trots allt tacka henne för!
I övrigt så har man nu låst om soprummet för att "minimera brandrisk", och granne Emanuel har ställt en låda utanför sin dörr som stått där länge nu, och varje gång jag går förbi blir jag nästan galen av nyfikenhet och vill helst av allt slita av locket och kika vad som finns däri!

Inga kommentarer: