måndag, mars 24, 2008

An Amsterdamic state of mind

















Jag drogade inte, jag horade inte, men jag åkte en kanaltur och kunde efter den åtminstone klicka i en klysha jag tagit mig för i staden.

Amsterdam mötte mig efter buss, flyggbuss, flygplan och tåg med regn och kyla. Någon sade att det där nog skulle vara lite varmare än i Sverige och jag mitt pucko hade klätt mig därefter och höll på att frysa ihjäl första dagen då jag väntade på min vän som arbetade, jag trodde ju att jag skulle möta våren!
Jag letade mig fram bland gränder och stora torg med de karakteristiska avlånga husen men även stora byggnader, kyrkor och slott.
Gränderna erbjöd stora konstraster; I ett hus kunde en sliskig porrbutik locka med sexprylar i sitt skylfönster medan det brevid fanns en fin restaurang och mitt emot en av många såkallade coffé shops i vilka de säljer hasch i olika former.

Det finns gott om cafeér och pubar i centrum, men också gott om människor, så jag fann det lite svårt att få plats någonstans då stadens innevånare hade sökt skydd för regnet. Under dagen besökte jag en asiatisk restaurang och förstod på personalen att kinseser är lika kalla och tysta vart i världen man än befinner sig. Servicen bestod av ett lågmält mumlande och undvikande, men jag var glad att få sitta i värmen en stund.
Under min första dag besökte jag även ett par cafeér och ägnade en del tid åt att titta i affärer. Kläder, prylar och souvenirer är ungefär lika dyrt som här, men maten i de vanliga matbutikerna är ganska billig. Mina första köp blev vantar och en halsduk från H.M för att överleva kylan, paraply hade jag dock tagit med mig, och det behövdes eftersom det större delen av min påsksemester antingen regnade eller snöande.

När Thomaz tillslut mötte upp mig på kvällen utanför centralstationen tog vi färjan över till andra sidan som enligt honom var uppdelad i ett ghetto åt vänster och ett medelklassområde till höger där han bor. Men även medelklassen syntes skabbig då jag entrade hans hus som var förfärligt nedgånget. I Sverige är vi ganska bortskämda med vår höga standard vilket vi bland annat har välfärdsstaten att tacka för. Men i Amsterdam är det trångt och elen är dyr vilket gör att det kan bli rejält kallt även inomhus. Fick lite vibbar från Polen och föstår att vi här hemma är priviligerade på många sätt till skillnad mot andra delar av världen.

Att uppleva stadens myller och människor är inte så njutbart då ens skor är ständigt blöta på insidan, men vi gjorde flera försök i butiker, på bögklubbar, på café och restaurang och på promenad i diverse olika kvarter. Gayhak finns överallt till skillnad mot tex Göteborg. Jag tolkade det som öppensinnat medan T tycker att det tyder på segregation. Dock var alla ställen trevliga, och på den sista klubben vi besökte, UNK, fanns gott om soffor att slappa i, stort dansgolv, videoduk och pingisbord. Vi tog oss en pingpongmatch och tur för oss lyste bollen i neonljuset, för den hamnade ständigt på platser där den inte skulle hamna, studsande till dånande klubbmusik.

Samma dag vi besökte klubben tog vi oss också en skräckinjagande tur i Amsterdam dungeon, ett turistspökhus där varje rum erbjuder ett spänningsmoment. Huset berättade historierna från den spanska
inkvisitionen som torterade folk i många år. Skådespelarna var både komiska och läskiga, och i början av turen stod jag öga mot öga med ett spöke som sa åt mig på skarpen att uppföra mig.
Efter ett flertal rum fick vi veta att vi skulle få möta vår "skapare", och det skedde i en liten ryslig bergådalbanefärd till skäckfull orgelmusik med Liemannen som omgärdad av eld sade åt oss att de var dags att dö.
Amsterdam dungeon befnner sig i centrum och är ett effektfullt och dyrt nöje (ca 200 kronor i inträde plus 80 kronor om man vill köpa de två fotografierna som togs på en i huset) för turister som söker spänning. Jag och T gjorde det även efteråt då vi såg på klassikern Motorssågsassakern.

Amsterdam erbjuder många nöjen för turister, både ganska enkla sådana i form av en mångfald butiker och pubar, men också flera stora museum (bland annat Madame Tussauds vaxkabinett och Van Gogh). Red light district och cannabis har
antagligen blivit förstorat i media och är bara en mycket liten del av staden, om än något märklig att beskåda för en svensk. Dessa nöjen verkar britterna ha mest utbyte av, men prostitutionen sägs alltmer vara på väg bort.

Fler bilder: http://www.pixbox.se/alb750137



2 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt med en semester - och du har sluppit all snö låter det som =)

fröken stistrup sa...

Jag vill också åka damit!