fredag, mars 28, 2008

En oändlig lärdom?

Tänker skicka soundtracket The neverending story till en vän. Musiken till min gamla favoritfilm och tillika favoritbok som alltid kommer ha en särskild plats i mitt hjärta även fast jag inte läser den så ofta.
Boken handlar om landet Fantasia som på grund av att människor slutat fantisera och tro på sina drömmar håller på att gå under. En pojke sänds ut för att rädda världen. Genom hans drömmar som gör sig till känna via hans önskningar byggs världen sakta upp igen, men för varje önskning förlorar han också ett minne från den verkliga världen om sig själv, detta för att de önskningar han uttalar inte reflekterar hans sanna jag och vilja. Jag tolkar det som att han går vilse i fantasiens värld där sådant som enorm styrka och skönhet snabbt går före det som verkligen betyder något.
Boken speglar dagens verklighet på ett fenomenalt sätt, en verklighet där förnuft och logik ständigt går före sagor och magi. För visst har vi alla någon gång blivit tvugna att "ta vårt förnuft till fånga" då vi enligt andra svävat iväg för mycket?

http://www.youtube.com/watch?v=B3DcWtkKeIY

2 kommentarer:

Anonym sa...

den är underbar!!/Hanna

Anonym sa...

Jag har inte sett filmen men kanske blir pojken psykotisk och får en egen verklighetsuppfattning? ;) Kram Johanna