tisdag, mars 25, 2008

Vad gör en bra politiker?

Porrstjärnan och politikern Cicciolina från Italien tog av sig alla sina kläder under valkampanjen och hamnade i parlamantet där hon menade att hon jobbade för fred.
— Först tar jag av mig alla mina kläder, och när jag är helt naken, då ska jag berätta om mina vallöften. Politiker är ju också skådespelare, så varför skulle inte lilla jag kunna bli politiker?
Videon ovan visades för mig under påsksemestern och med ens avfärdade jag hennes förmåga till politik då jag framför mig bara såg ett våp. Men så slog det mig att det kanske var mina fördomar som talade mer än henne, för vad gör egentligen en bra politiker? Det är inkorrekt att anspela på sex, speciellt i politiska sammanhang, men precis som citatet från henne antyder så spelar vi alla ett spel, och kanske särskilt politiker!
En svensk personlighet som verkligen gjort allt (förutom rent sexuella saker) för att marknadsföra sig är ju Gudrun Schyman. Visst har säkert mycket av "marknadsföringen" skett automatiskt genom löpsedelsrubriker då hon gjort bort sig på dansklubbar med flaskan i hand, men vi har också fått se henne föda barn och för inte så länge sedan spelade hon teater i ett sketchprogram på TV fyra iklädd chocklila peruk. Även hennes agerande har jag avfärdat men tvingas nu att reflektera kring.
Politiken skall vara i centum, men alla spelar ett spel. Spelar det egentligen någon roll hur det spelet ser ut om politiken i sig är väl genomförd? Att arbeta för fred låter ju nog så ambitiöst! Dock borde Cicciolina bli bättre på att hålla stadigt i micen! ;)

Inga kommentarer: