måndag, mars 03, 2008

Glömska ger dryga böter

Ut i trafiken. På bussen. 3 kuponger på 100-kortet för Kungälv och sedan byte till vagn 6 på Hjalmar Branting. Håller fram plånboken mot kortläsaren för att den ska pipa, men den piper inte. Spårvagnen åker. Tittar besvärat ner i plånboken, mitt månadskort finns inte där. Tittar i väskan; inte där heller, men jag måste ju ändå ta mig till skolan där jag har en tid att passa, så jag sätter mig utan att tro att något särskilt kommer att hända.
En hållplats från Hagakyrkan där jag ska av tittar jag upp, och ner på mig stirrar en kontrollant. Det vrider sig i magen och jag förklarar att jag glömt månadskortet hemma. Han förklarar då i sin tur att han skulle begå "tjänstefel" om han skulle låta mig slippa undan och skriver en böteslapp på 800 spänn till mig.

Så nu är jag skyldig Försäkringskassan 4000 kronor för att jag hade bostadsbidrag 2006, och Västtrafik 800 kronor för att jag glömde det kort jag annars alltid har med mig.
För att använda ett modernt uttryck så "suger det fet hästballe"! Fuck it!


http://youtube.com/watch?v=6z_3EZWkM1c

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej David! P3 Nyheter håller på och gör inslag om bostadsbidraget och hur stor andel som blir återbetalningsskyldiga. Kan inte du kontakta oss?

ulrika.lindqvist@sr.se