måndag, maj 25, 2009

Framtidens breda penseldrag

För en tid sedan gjorde jag en något mörk kalkylering över min budget det kommande året, men nu har jag insett att den inte alls stämmer. Saker och ting kan istället komma att bli riktigt bra!

Jag trodde ju att jag bara skulle få ut ca 3000 kr från CSN i maj, alltså gjorde jag ett litet glädjeskutt då jag fick syn på att jag fick över 5000 in på mitt konto. Mina kära morföräldrar kom dessutom vid mitt senaste besök på att de ska ge mig ett bidrag inför sommaren, så det plus att jag jobbat många timmar i maj och ett generöst skattebesked gör att sommaren är räddad och att det i mån om tid antagligen blir att jag och Lo åker iväg till Finland som planerat. En fyradagarskryssning till Åbo eller Helsingfors väntar om våra scheman går att matcha. Thomaz står dessutom på tur för min visit i Amsterdam vilket jag sagt skall ske någongång under hösten, och med mina kalkyleringar i bakhuvudet ser det inte helt omöjligt ut.
Hur det blir med Japan våren 2010 vet jag inte ännu, men jag har dock börjat fundera på att gå en påbyggnadskurs efter min examen. Det var en kollega som tipsade om den; en kurs gentemot barn och ungdom som skulle komplettera min kuratorspraktik väl och förskjuta min väg in på arbetsmarknaden en tid. Då får jag chans att sommarjobba även nästa år och få lite längre tid på mig att söka ett riktigt arbete på socionomernas kniviga fält. Branchen är i krisens spår bantad och kanske att det vid tiden efter nästa sommar har hunnit ske förbättringar på välfärdsområdet som kan komma att gagna mina intressen. Att dessutom ha en extrakurs inom samma fält kan ju bara öka mina chanser att få det jag vill ha. Bland alla yrken en socionom kan hänge sig åt är faktiskt skolkurator något av det roligaste jag prövat hittills, men dessa tjänster är begränsade och därför under mycket hög konkurrens.

Vad framtiden utvisar är okänt, men jag känner att jag inom åtminstone den nämaste framtiden har vissa breda penseldrag att utgå från. Det är positivt.

1 kommentar:

Patrik sa...

Ganbatte ne! =)
(Lycka till)