onsdag, maj 06, 2009

Solidariteten är mindre hos dem som har råd att vara solidariska

Socialpolitik är inte alltför spännande när man som mig är mer intresserad av teori än hård verklighet. Men något anmärkningsvärt som tas upp i en av artiklarna till kursen är det som många nog redan vet; ju mer pengar folk har ju mindre positiva är de gentemot kollektiv finansiering. Mycket vill uppenbarligen ha mer. Ju mer man har desto mer har man att förlora. Och likväl som att det känns ruttet kan det vara värt att själv tänka sig in en liknande situation: Med mer pengar på fickan blir det mer lockande att köpa sommarhus än att betala en höjd inkomstskatt, speciellt om man slitit för slantarna.
Men anmärkninsgvärt, ja det är det! Problematiken handlar om hur vi värderar oss själva, hur vi värderar varandra och vem vi anser vara värd sin lön respektive vem som är ovärdig de pengar han/hon får. Hur skall vi fördela våra resurser rättvist med tanke på insatser, skilda bördor och förmågor? Det är omöjliga frågeställningar som dock är ytterst intressanta och viktiga att diskutera!

4 kommentarer:

Johanna sa...

Ja, denna diskussionen har jag med min kusin då och då som hävdar att jag kommer att bli moderat om jag får ett arbete med (väldigt) bra betalt. Jag hoppas verkligen att det inte stämmer! Jag vill ha kvar mina åsikter :)

Patrik sa...

Ja, nog är det intressant det där, att mycket vill ha mer. Det jag aldrig riktigt förstår är, varför folk med mycket pengar "inte verkar vilja" hjälpa andra. På ett sätt förstår jag att man vill ha kvar sina pengar och unna sig något man aldrig haft förut, men då pengarna finns i ett "överflöd" i den egna kassan, vore det mycket bättre att dela med sig, på olika sätt.

D-C sa...

Patrik:
När har man ett överflöd av pengar då? Vart sätter man gränsen för överdriven rikedom?

Patrik sa...

Tja, svaret på den frågan blir säkerligen olika beroende på vem du pratar med. ;)
Frågar du mig skulle jag gärna dela med mig av mina pengar om jag hade 100.000:- rent i månaden.
Jag skulle nog ge bort runt en 30. 000:- till de som jag ansåg skulle behöva detta.