söndag, maj 10, 2009

Livet tar slut vid 50

Jag tycker att konformitetens ageism är skrämmande att se, och en person - en favorit - som ständigt hamnar i korselden av folks åldersfixerade åsikter är Madonna. Ända sedan hon fyllde 40 för tio år sedan har fler och fler kommentarer om hennes ålder dykt upp i forumen och kommentarspåren på Youtube. Madonna vet säkert att hon tänjer gränserna rejält, speciellt i senaste showen där hon är än mer avklädd än på den förra. Jag tycker personligen att hon ser bättre ut med lite mer kläder på sin beniga kropp, men jag stör mig på åsikter som att hon "borde agera enligt sin ålder" och "pensionera sig för att lämna plats åt yngre talanger". Enligt många är det dags för henne att flytta till äldreboendet redan nu. Småglin utan perspektiv på livet verkar tro att man ska dö innan man fyllt femtio och trots att jag själv kan reagera på Maddes outfits, och trots att jag inte ser ålderdom i klassisk bemärkelse som något negativt, så tycker jag ändå att hon gör rätt i att fortsätta sin karriär som artist på det sätt hon själv behagar. Madonna må själv vara fixerad vid ungdom med fejjan fullproppan av botox, men hon ger inte upp, hon stannar kvar och det är beundransvärt.

Inga kommentarer: