torsdag, maj 21, 2009

Motivationen som försvann

Om man tittar in i mapparna som jag sparat på min dator under min utbildningen ser man att jag i början av programmet fyllde dem med boksammanfattningar, föreläsningsanteckningar och reflektioner. Men en mycket tydlig tendens är att dessa mappar blivit alltmer innehållslösa under programmets gång och numera är de flesta som stora tomrum vilka vittnar om en vansinnigt stor omotivation. Jag gör bara det allra nödvändigaste vilket tyvärr leder till dåligt samvete. Jag hedrar inte min utbildning, jag suger inte åt mig av den enorma mängd kunskap som finns samlad på institutionen utan glider bara nätt och jämt med. Hade jag läst boken Motivationsarbete mer noggrant hade de svarta hålen kanske varit mindre svarta och mina kunskapsluckor mer igenfyllda.

Jag sitter i stunden här med en stor hög artiklar, två böcker, en stor pärm med föreläsningsanteckningar och en samling utskrivna lagar kvar att läsa innan salstentan i socialpolitik om drygt två veckor. Hur detta projekt skall gå vet jag ej, men jag gör ett försök att läsa så mycket som möjligt av det jag hittills ignorerat och tror att plugg på gamla tentor med klasskompisar kan öka chanserna till ett G.

Jag har snart läst på universitetet i fem år, sista tiden ökar på detta med ytterligare ett halvår.
Jag är antagligen skoltrött.

Inga kommentarer: