måndag, januari 22, 2007

Ny energi till systemet

Idag har jag på grund av allt promenerande utomhus med för tunna skor nästan förfrusit mina stortår. Men jag har förhoppningsvis även bränt en del kalorier: Ner till Eriksdal, till skolan, Vasagatan fram, Avenyn ner, till Ranrikegården i Kungälv, hem, till Konsum för bokhämtning och hem igen.
Jag träffade en "gammal" bekant när jag skulle hoppa på spårvagnen efter skolan, och det blev att jag promenerade med honom längst med hela Vasagatan och Avenyn ner till Brunnsparken. Det var trevligt att talas vid, det var ett tag sedan.
Som vanligt då vi för våra diskussioner snackar vi om relationer, partners och "brudar". Han lade fram argument kring varför kvinnor är mer primitiva än män t.ex.
Jag håller inte med honom, men att få helt motsatta tankegångar än de man är van vid är på något märkligt sätt befriande.
Av nån anledning har jag sökt mig till studier som dominerats av tjejer vilket lett till en viss ensidighet i åsikter och sätt att tänka. Nu är det nog egentligen inte tjejerna i sig som varit ensidiga, utan snarare studierna. Nu börjar det om igen känns det som, alla de gubbar och böcker och teorier som för vissa är nya är för mig gamla, och jag tycker att det börjar bli tjatigt. Och just därför kan en matcho grabbs munväder om brudar, cigaretter och det sexuella spelet fungera som en skön parantes, som ny energi (om än lite rutten) in i systemet.
Det tackar vi för!

2 kommentarer:

Lo sa...

Ja, man måste släppa lite på värderingar o teorier ibland! o bara få frossa i primitiva exotiserande resebroschyrer, dansa magdans, se hollywoodproducerande kärleksfilmer med snygga filmstjärnor, tycka att alla män är dumma i huvudet, anse att Tina Rosenberg har ful karlfriss... osv..

Tant Grön sa...

hallelulja!