torsdag, januari 04, 2007

"There's a killer out tonight, to slay me in my sleep"

Nu har man dödat Saddam Hussein som i sin tur lär ha dödat en ansenlig mängd med människor i Irak. Är tyvärr dåligt insatt då jag mestadels lever i min egen lilla värld, men det är intressant att ändå försöka dra paralleller till andra fenomen i våran samtid. Ett sådant fenomen är George Bush, USA:s president. Han smutskastas allt som oftast, ibland bara av tradition kan det verka som, och ibland mer välgrundat. Ett som är säkert är i alla fall att våld inte löser våld oavsett hur våldam man än är, och våldsam har Bush varit och fått samma sak tillbaka. I och med hans beslut om att invadera Irak har inte bara stridande på bägge sidor (tror mig ha sett siffran 3000 amerikanska soldater) utan även massor av civila dött, långt fler än de som Saddam Hussein lyckats döda vilket han nu blivit avrrättad för. Har Saddam utfört alla dåden själv? Vet ej, men jag kan tänka mig att så inte är fallet. Antagligen har dödandet varit på hans order, precis som invaderingen av Irak som lett till många civila dödsoffer varit på Bush order. Ser vi någon snara kring hans hals? NEJ, och därav detta blogginlägg.
Är man automatiskt fri från ansvar därför att man råkar vara president för världens mäktigaste land? Är makten en sådan som sätter den högsta definitionen av vad en mördare är för något? Ideologiska brandtal från Mr President om hotet i öst verkar överskugga det egentliga faktum att det kanske är hans själv som är hotet, men många verkar vara så allmänt korkade att de går på hans snack och låter honom hållas. Och när mördare går fria kan man börja undra vad för sorts värld vi lever i.
Jag försvarar inte Saddam, men tycker att man alltid ska vända på perspektivet och tänka ett varv extra. Vem knullar egentligen vem? Kanske kommer man då lite närmre en sanning som egentligen inte existerar i fullfjädrad form.

2 kommentarer:

Lo sa...

fy vad dom är fula! jag skulle aldrig vilja ha en sån där bak!

emma sa...

uuuh. det här vågar jag nog inte ens kommentera.. men jag kan iaf hålla med linda. fula är vad dom är :) och nej tack!