söndag, januari 07, 2007

Pippi som oberoende beroende

Nu är det Pippi på rymmen på tv. Och jag kom precis på att en av våra mest kända karaktärer ännu ej blivit lobotomerade i min blogg. Det är dags för det nu!
Pippi är ju verkligen en intressant person, hon gör ju allt som man inte får göra och gör det alltid med strålglans. Det finns ingenting inte Pippi klarar, men i början var det dock svårt för våran kära Astrid att få henne publicerad.
Det mest talande draget i Pippis liv är hennes oberoende. Under sängen har hon en kappsäck med pengar, med guldmynt, som hon kan köpa allt vad hon vill för. Någon yppade frågan om Pippi genom alla sina pengar kan benämnas som "kapitalist", men det håller jag inte med om. Hon behöver ju inte förslava någon annan för att bli rik, för det är hon redan, men hur hon fått tag i pengarna är dock oklart...
Hon behöver inga föräldrar för att skaffa mat och husrum, hon har all ekonomi som krävs för att skaffa vad som helst.
Oberoende skapar makt då man själv väljer vad för sorts liv man vill leva. Det är därför barn är de mest maktlösa i samhället eftersom allt de gör ständigt måste gå genom föräldrarna. Pippi har inga, i alla fall inga närvarande, och gör som hon själv känner för. Ingen förutom henne själv bestämmer när hon ska gå och lägga sig.
Hon är också oberoende i det att hon är världens starkaste flicka. Om någon ful gubbe skulle ge sig på henne skulle han snart få veta att han lever.
Eftersom Pippi har de pengar hon behöver behöver hon inte gå i skola, för skolan handlar mest om att skaffa pengar och vänner, men Pippi skapar genom sin blotta annorlundahet många vännner eftersom de är så facinerade av henne, och kanske också för att hon har råd att köpa godis till dem.
Alltså kan man konstatera att mycket av det som gör Pippi oberoende är hennes beroende av pengar. Men vad händer när kappsäcken blivit tom? Kan hon fortfarande behålla sina vänner bland stadens barn, och kommer hon att kunna fortsätta slippa skolan när hon skulle behöva skolans kunskaper för att få jobb? Är det när kappsäcken är tom som Prusseluskan har sin chans som vuxen att bura in henne på ett gulligt litet barnhem? Är allt liv i samhället, som det ser ut nu, beroende av pengar, finns det i över huvud taget några andra beroenden, tex kärlek, som skulle kunna väga tyngre?
Kommentera gärna och fundera över dessa frågor, för jag har inga egna svar! När man spinner Pippi ett varv mer än vanligt kan man genast komma in på rätt tunga existensiella frågor som den här bloggen kanske inte har plats för, eller snarare som jag inte orkar klura ut. Men ni får hemskt gärna klura så att jag lär mig något!

6 kommentarer:

Tant Grön sa...

...kanske därför som ett par av karaktärerna i filmen "tillsammans" tycker att pippi är kapitalist?! Fast jag tror inte att astrid hade ngn tanke bakom det här med alla hennes pengar-att det var meningen att hon skulle ha en sida som visar hur och vad pengar gör med henne...jag tror bara att hon ville skapa en kul och oberoende tjej!

D-C sa...

Men det är ju just det som är, hon är oberoende just bara för att hon är beroende av pengar. Finns det något mer värdefullt än pengar undrar jag då

Lo sa...

nej det finns det inte.
skojar bara, är för febrig för att sätta mig in i debatten!

Tant Grön sa...

fast jag tycker att pippi inte minst är oberoende i sinnet också! Hon är ju t ex inte styrd av varken föräldrar eller lärare...och hon har en apa och en häst som närmsta familj. Att jag inte hakar upp mig på det här med alla hennes pengar beror nog mest på att jag tycker inte att hon slösar med dem alls! Hon köper ju inga dyra grejer hit eller dit....intressant det här...

D-C sa...

Hm... ja du har nog rätt Hanna. Pengarna sätts inte i fokus i filmerna. Men kanske är det just därför jag undrar om pengarna ändå inte är grunden till hennes obereoende? Eller är det kanske hennes styrka? Hm... Vill hon tjäna pengar skulle hon ju mycket väl kunna bära några hundra sandsäckar och därmed ha råd med sitt uppehälle. I så fall är kappsäcken inte så viktig.

Tant Grön sa...

nää...väldigt coolt ändå på ngt sätt, att man kan vända och vrida på det så... Hon hade nog känts mer förutsägbar som figur, om hon hade varit utan pengar alls. "tjo å tjim så lycklig, rolig och stark jag är , trots att jag är fattig och föräldralös, lyckan har ju ingenting med pengar att göra..." blabla...