fredag, januari 19, 2007

Porrens patriarker

Porr är ett omdiskuterat ämne minsann, och det finns hur många argument som helst mot dess existens, säkert med rätta! Jag har inte tagit ställning, men en tanke slog mig nyss;
att det är mannens behov som står i centrum. En tanke som inte är ny, men som kom så plötsligt.
En heteroporrfilm avslutas nästan alltid med att mannen tömmer sig på kvinnan, sen är den slut. Det är hans njutning som avslutar det hela, hennes njutning är egentligen irrelevant så länge hon blir tillräckligt objektifierad och uttöjd.
Sett ur ett djupare perspektiv representerar porrfilmen hela samhällets underordnande av kvinnor, och till råga på allt skall kvinnan stå ut med att varje gång få segt slemm i ansiktet, något som ytterligare påvisar att mannen är den ende som räknas; kvinnan är bara värd slemm.

Skulle kunna fortsätta om maktförhållanden och dominanser, om jämställdhet och förtryck, men jag nöjer mig med denna tanke för tillfället:

Man = njutning.

Kvinna = slemm.

Vad hade hänt om filmerna istället hade avslutats med att kvinnan sprutade en rejäl fontänorgasm i ansiktet på mannen?

2 kommentarer:

Tant Grön sa...

finns väl den varianten också...så som en jäkla massa olika varianter, och jag ställer mig skeptisk till om det är mer jämställt i de filmer ändå..

Lo sa...

Försöker du skaffa fler bloggläsare elelr? :) det får du nog med den rubriken! :)