fredag, mars 09, 2007

Jag är ett troll

Oreflekterat köper man musik och filmer, böcker och bilder. Men det är intressant att försöka föstå sig på varför man har den smak man har.

Jag har upptäckt att jag identifierar mig med troll och mystiska varelser. Sådana där som man inte riktigt vet om de är goda eller onda, svårplacerade knytt och mörkervarelser. Det kan vara ett av de märkliga djur som finns bland Gabrielas samling (varav två jag har på väggen i min lya), eller någon skummis från Beksinskis storslagna verk. Det kan också vara filmer som går utanför de givna ramarna, liksom musik som utforskar annat än det givna.

Identifieringen/smaken kopplar jag ganska lätt till tidigare utnförskap. Är man utanför blir det automatiskt att man identifierar sig med det som också finns där, sådant som inte så lätt placeras i fack.

Min moster kan inte så lätt uttala "troll". Istället säger hon "trool" eller "tröll". :)

1 kommentar:

Lo sa...

eller så har du läst för mycket Freud...