onsdag, mars 14, 2007

Vanliga ord i min vokabulär

Hur höna? = Hur mås?
Varför diskrimeneras alla andra fåglar, tex den stackars hönan, till måsens fördel då man förkortar frågan "hur mår du?" Det här uttrycket är min protest mot det, och höna kan självfallet bytas ut mot vilken fågel som helst!

Sqwonky! = Ett uttrop inspirerat av en galen åsnas läte.

Uttropet kan användas då man blir upphetsad, chockad, förvånad eller liknande. Sätter man ett frågetecken efter blir det ett tecken på att man inte föstår det som ens samtalspartner just sagt, eller kanske att man inte förstår någonting i över huvud taget.

Meek! = Samma som ovan fast inspirerat av lätet från en galen fågel.

Chattra = Chatta.
Chatta låter så modernt och pekar inte på det kacklande som kan ske även i textform. Det gör dock mitt begrepp.

Koliockos = En korkad, dum, löjlig person.
Kan med fördel även användas istället för "tittut" när man skojar med små barn.

Mohihihihihi! = Skratt från en mycket liten och ondskefull person.
Skrattet "mohahaha" uttrycker kraft och storhet. Mohihihi passar bättre då personen ifråga kanske inte är så stor, men när dess planer är fullt lika vidriga som den stores. Skrattet passar utmärkt att använda sig av då man tycker att man gjort något mycket listigt.

6 kommentarer:

Lo sa...

mohahahaha! vad skön du är!

Anonym sa...

Jag tror minsann att Professor D har infört nya, härliga uttryck i våra vokabulär!
Själv slänger jag mig med icke fullt så välgenomtänkta och ibland otrrroligt barnsliga uttryck som:
"Körv"
"Körv" kan egentligen betyda vad som helst, men används oftast för att förtydliga känslan av att något är riktigt gott eller bra.
Ex: Gött som körv! eller: "Hur är läget?" Körv! När man har klarat tentan är det körv! När regnet pissar ner - körv...

;)

/Wanda

D-C sa...

haha, smart W! Men om man inte gillar korv då?

Tant Grön sa...

haha, roligt, jag skrattade högt när jag läste det här! Mitt favoritdavid uttryck är nog MEEEEEK!

Anonym sa...

Om man inte gillar korv, får man använda det som ett negativt ord:
"Smakar lika illa som körv" "Körv, vad tråkigt jag har idag!" Till nå´n som är dum: "Din jävla körv!" osv.

:)

/Wanda

Anonym sa...

Glömde...
När nå´t är riktigt illa och när allt djävulskap bara rasar ner över en, då är det "bajs på fingret" som gäller.
Ex. Om jag inte klarar kommande tenta, är det lika illa som att ha bajs på fingret.
Avslag från a-kassan - bajs på fingret.
Sakna 2 kronor till den där efterlängtade koppen kaffe - bajs på fingret.
Snubbla och få hål på favvobyxorna - bajs på fingret.
And the list goes on and on and on...

;)

/Wanda