onsdag, juni 25, 2008

Jag ska leka skolkurator till hösten

Resorna blir ganska långa, ca 1,5 timme per väg, men mest oroar jag mig för reskostnaderna som blir 1350 kronor per månad under en tid då jag kanske inte hinner jobba extra. Än är det sommar men tiden går fort och snart är praktiken här!

Asperödsskolan är vackert belägen i lummigt område med fina hus runtomkring. Uddevalla är en söt stad. Skolan själv är ett tegelbygge som påminner starkt om min högstadietid och i de mörka tegelkorridorerna med slitna skåp finns det gott om utrymme att komma undan med diverse brott och trakkasserier - det var min första tanke då jag såg skrymslena under vår rundvandring.
Min handledare berättade om skolan, att man går från 1:a klass till 9:e under samma tak och att skolkuratorn har hand om alla vilket betyder att man möter många olika typer av problematik och måste använda sig av olika strategier i mötet. Förutom en del samtal finns många andra verksamheter och metoder och det är meningen att jag ska få se och pröva det mesta liksom få gå på studiebesök till andra ställen i kommunen.

Jag vet att det kommer bli en tuff höst. Studiernas frihet byts ut till heldagar som fylls av möten och relationsbyggen som kan bli nog så tunga, liksom allt nytt som ska läras. Jag är skrajj men ska göra mitt bästa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, nu har jag bara tittat in på din blogg en gång då... men jag tycker från det jag hittills läst om dig, att du verkar vara som gjord för den här uppgiften.
Det bli kanon.

D-C sa...

Snällt av dig att säga, känns bra. :)