fredag, augusti 08, 2008

Att banta


Min mor får ca varannan vecka för sig att hon ska banta, eller så säger hon att hon ska banta "till hösten" eller "till sommaren". Det har hon sagt i tio år men aldrig bantat mer än nån dag eller två, och likadant ser det ut med cigaretterna.
Det är inte förräns nu som jag börjar förstå vad hon menar! Jag har nämligen själv blivit fetlagd på ställen där jag vill vara smal, gått upp ca 6 kg på några månader till följd av för mycket mat och för lite aktivitet. Men fan vad svårt det är att banta! Då jag känner mig själv bestämde jag mig redan från början att det minsann inte ska bli några hårddieter för det fixar jag inte, utan snarare en mjukdiet med mindre portioner, inget småätande på kvällarna och inte så mycket bullar och kakor. Lätt som en plätt kan tyckas, men då kroppen väl vant sig vid ett visst intag kalorier blir ett mindre antal ganska problematiskt. Man är ju hungrig jämt och det ligger alltid mycket nära till hands att strax innan sängen fullkomligt vräka i sig allt vad som finns i kylen.
Detta kräver uppenbarligen some serious viljestyrka som jag kanske inte har, men jag återkommer vid ett senare tillfälle med eventuella resultat!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag känner så väl igen mig...har alltid tyckt att det har varit så löjligt med den där bantningsnojjan som både min mamma och mormor håller på med...."Sån skall minsann aldrig jag bli" har jag tänkt. Men efter att man har gått upp några kilo hör jag liksom mig själv tänka precis som mamma och mormor iblan (fast i lightversion vill jag tillägga). För trots allt har jag inte lust att bli en liten rultig tant. Än iallafall/kram Hanna

Anonym sa...

Stackars kisse....
:(

Anonym sa...

Välkommen till www.bantaidag.se den mest kompletta webshoppen för dig som vill ta kontroll över din vikt eller komplettera din träning med de rätta produkterna.