torsdag, augusti 21, 2008

Dejvans finfina äpplemos

Utanför mitt arbete finns ett stort äppleträd med stora, gula äpplen som nu håller på att förgås. På jobbet finns inte alltid tid till sådant och därför blir det mesta fallfrukt som antingen ruttnar bort eller som nåt litet kryp bygger bo i. Men idag då jag var själv en stund tog jag en stor matkasse och fyllde för att ta hem och göra mos av:

Skala och skär bort kärnhus och inperfektioner.
Koka i stor kastrull med lite vatten i botten. Till ca 1 kg krävs 1 dl vatten, men då äpplena saftar sig själva kan det bli nödvändigt att hälla av vattet för att moset inte ska bli för löst.
Koka på medelvärme och rör om då och då. När äpplena är mjuka mosas dem under omrörningen, men man kan också använda en mos-stöt eller köra i matberedare. Själv gillar jag att ha lite hela bitar i moset och rörde bara tills lagom konsistens med en slev.
Tillsätt socker efter behag. I receptvärlden varierar mängden socker, men för min del blev det ca 3 dl socker till ca 1,5 kg äpple. Ju mer socker ju längre håller sig moset, och du kan förstås även använda konserveringsmedel vilket jag dock väljer bort. Vill du ha ett mindre sött mos kan du förvara det i frysen om du gör större mängder.

Äpplemos passar till efterrätter, till gröt, till flingor, som spännande konstrast till salta huvudrätter eller helt för sig själv med lite mjölk. Det är också gott att krydda moset med lite kanel.
Smakligt mos!

2 kommentarer:

Lo sa...

ser fram emot att smaka den :)

D-C sa...

om det blir nåt över ;)