onsdag, augusti 20, 2008

Till havs!

Har haft en toppendag på Öckerö och Hönö med Louisa. Kvinnan bor vid världens ände kändes det som då jag efter 1 timme och 40 minuters resväg nådde hennes fina hem med havsutsikt. Men havet lockade liksom vännen och jag blev bjuden på färsk torskfilé med kokt potatis och grönsaker, glass, äppleté och kaffe.
Fick mig en lite tur på öarna, både till fots och med bil. Kollade i klädaffärer och blev glad då jag fann Jurkyrkogården i en secondhandbutik för bara en tia.

Öarna bjuder på mysiga skärgårdshus, ö-bo-mentalitet och en gnutta kristendom. Louisa har alltid bott därute och har koll på folket och på läget, och trots hennes långa pendelavstånd till skolan planerar hon inte att flytta in till Göteborg. På sin ö har hon sitt lugn bortom stadens stress, och jag förstår henne! Även min lilla småstad som bara ligger 25 minuter från stan erbjuder ett mer stillsamt liv där man inte behöver akta sig för en enda spårvagn.

http://www.youtube.com/watch?v=-t944plCTZ4

Inga kommentarer: