fredag, augusti 08, 2008

OS-invigningen

Så har alltså OS i Beijing gått av stapeln och under dagen har jag trots jobb hunnit kika lite på invigningen vilket jag gör även nu i denna stund. Stiligt som vanligt förstås, Kina har varit noga med att verkligen bjuda på show i sin hårt diktaturiska stil där gamla traditioner verkar möta nya snitt. Arenan Fågelboet i sig är ju en av många nya hypermoderna byggnader som rests i staden under senare år och nu står som ett monument över ett modernt Kina inför världens ögon.

Hur alla dessa människor kan vara så sampelta som under invigningen i enorma mönster är för mig en gåta. Hur har man kunnat öva in dessa fantastiska formationer och fått det att fungera? Även mindre koreografier på scen lär ju ta sin tid att sätta och där har man ändå lite överblick! Av denna invigning blir man imponerad och estetiskt förförd och allt tal om Kinas brott mot de mänskliga rättigheterna och de terrorhot som riktats mot landet verkar som bortblåsta, och kanske var det också det som var tanken!

Då jag och mina vänner besökte Kina för lite mer än ett år sedan åkte vi förbi Fågelboet och betraktade dess gråa anskrämlighet från taxifönstret, men då man nu fått se det uppifrån och upplyst inifrån visar det sig från sin bästa sida och ser riktigt vackert ut. Bilden ovan där halva boet är synligt är tagen av Hanna och Mats.

Inga kommentarer: