onsdag, augusti 06, 2008

Sjysst bränna!

För ca hundra år sedan var blekhet ett ideal, det påvisade att man ej behövde arbeta och därmed var rik.
Idag är brunbränt skinn istället idealiskt, kanske för att påvisa att man har råd att åka till Kanarieöarna!

Att som ljushudad bli brun brukar sägas vara "sunt och friskt" och jag vet inte hur många gånger jag som liten fick höra av morfadern att jag skulle ta av min badrocken för att "få lite färg på kroppen" under somrarna då vi var ute med båten. När jag väl slängde av mig den fick jag en fin färg, men det var många år sedan!

I fredags var jag ute på Marstrand och solade och badade. Uppenbarligen hade jag för lite solkräm för dagen efter brände det som tusen nålar på överkroppen där jag hade blivit cerice-färgad. På bägge armar hade det dykt upp hundratals solprickar. Det var den skönheten det!
Att man blir brun är inte ett tecken på sundhet - även fast solen innehåller nödvändiga vitaminer vi behöver - utan mest bara på att huden skyddar sig med näbbar och klor från den starka strålningen. Så om solen efter detta lågtryck som sveper över landet kommer tillbaka så ber jag er att vara lite mer försiktiga än mig!

3 kommentarer:

Anonym sa...

ajajaj, ser ut att göra ont! Såhär brukar jag också se ut ngn gång varje sommar/Hanna

Lo sa...

Jag älskar rosa!

Anonym sa...

Aj.