måndag, juni 04, 2007

Det nordiska ljuset som inte gick hem

Lagom till min födelsedag målade jag om mitt vardagsrum i vitt. Inte för att jag direkt tyckte det var fult innan, utan snarare för att tapeterna var ofräscha och för att jag längtade efter en förändring. Vita väggar, vita möbler, sparsmakat, inte för mycket prylar. Vackert på ett sätt, men nu märker jag mer och mer att det här inte är Jag. Jag trodde att det kunde vara jag, men det är det inte. Så återigen skall det ske förändringar i mitt skiftande vardagsrum. Det blir kanske inte något genomtänkt likt "nordiskt ljus" eller "arabisk natt" som tidigare, utan istället något mer spontant med mer färg.
Just nu sinar pengarna, men längre fram i sommar trillar slantar in, och det första jag ska köpa då är en riktig säng. Min soffa brakade ihop igen för ett par nätter sedan, så nu har jag placerat ena delen av soffan som en madrass på golvet. Länge tänkte jag på att köpa en dyrare och bättre bäddsoffa, men jag har en aning om att även den bästa bäddsoffa inte är lika bra som en riktig säng, och då jag gillar att sova är en säng en bra grej! Sängen skall kunna bli till soffa med många färgstarka kuddar bakom ryggen, kuddar som ska matcha gardiner och ny matta under ett eventuellt nytt soffbord då jag inte riktigt diggar det rangliga jag köpte sist. En ny färgstark fotölj istället för den vita hade också varit trevligt, liksom mer konst på väggarna och dessutom en fondvägg för att sätta än mer färg på min bleka tillvaro.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag börjar få det som jag vill ha det hemma nu. Det har tagit många år & jag har fått allt av farmor & mitt Pucko. Köksbordet har jag köpt själv iaf... Ett billigt från Jysk, men jag älskar det =) Jag har billig smak.

Sängen, soffan & tv:n har farmor betalt åt mig & vad jag är tacksam. Innan det hade jag en madrass på golvet bara & soffan var från 70-talet. Så trasig överallt... Skumgummi & själva stommen var helt framme. Det jag ångrar är sängen. När jag köpte den hade jag lite lantlig smak... typ efter 3 månader hade jag vänt nåt extremt. Ljust trä (sånt dom har på IKEA) med raka linjer är det enda som gäller. Sängen är totalt motsatsen =) Jag hatar den nu, men har stått ut i flera år. Och det slår ju en madrass på golvet.

Soffan... å soffan. Älskar min soffa, En schäslong (eller vad det heter) är det på den. Så skönt att ligga på den.

Hallen är fortfarande en katastrof med möblerna jag ärvde av mamma. Mörkbruna 80-tals... *brrrr*

Dessutom gillar jag inte tapeterna nånstans förutom i köket. Typ teracotta & ljusgult överallt. Jag ändrade smak direkt efter jag valde dom oxå =) Jag vill ha typ beiga & bruna väggar. Överallt. I vardagsrum vill jag ha en vägg som är mörkare. Var väl modernt med dom färgerna för nåt år sen... vet inte om det fortf är det... Men jag gillar det fortf iaf =)

Jag gillar vitt, ljust trä & brunt... bara... typ =)

Såg det du skrev om trasslarna oxå =) Om den då finns kvar nästa månad så ska jag nog kunna köpa den då... har inga extrautgifter då vad jag vet =)

D-C sa...

Cinna: tack för utmärkt beskrivning av din smak och din lya. Intressant att höra hur olika man kan tycka och förstås även hur man kan förändras i sin smak.
Trassel finns kvar nästa månad till dig.

Anonym sa...

Lägenheten må ha bleka färger, men han som bor där är desto mer färgrik!
:)

/Wanda

D-C sa...

Wanda är så snäll så snäll.
Antar att jag vill matcha vardagsrummet med mig själv = just nu är rummet nån annan tror jag!