fredag, juni 15, 2007

Det okända

Det okända skapar fördomar. Det vi inte vet sätter vi ord på och placerar i fack. Orden finns där för vårt vetskaps skull, för att det okända, så länge det förblir okänt, är oönskat. Det är så rasism skapas, och det är genom det vi tror är vetenskap som vi orienterar oss. "Allt har en naturlig förklaring" säger vi om sådant som ännu inte blivit förklarat, något annat hade ju varit otäckt... Men visst finns det stunder då vi tvivlar på våra förutfattade meningar, då ordlösa ting dyker upp inför oss och vi tappar fotfästet av osäkerhet. Vårat kontrollbehov är allomfattande, och all information, om så än muntlig, skriftlig, digital, telepatisk, är ett svar på det. Vi vill så gärna veta, för vet vi inte tappar vi antingen oss själva eller ansiktet.
Inatt låg jag vaken länge. Tillslut somnade jag, men vaknade igen på tidiga morgonkvisten, ca 5. Då hörde jag ett ljud som jag hört förut vid ett par tillfällen, men som jag ännu inte kunnat finna en förklaring till. Ljudet låter som ett hetsigt spingande i några sekunder: "bank bank bank bank bank". Små hetsiga fötter, och det verkar komma från taket. Jag låg och försökte lista ut vad det kunde vara, men med brist på en "naturlig förklaring" och med livlig fantasi fick jag för mig att det var spöken som oroligt sprang omkring på mitt tak. Motbevisa mig den som kan!
Ovetskapen som skrämmer oss tar form i skräckfilmer och skräcklitteratur, där det farliga ofta är okänt och dolt i mörker så att våra vetgiriga ögon har svårt att se, och där det mest skrämmande av allt är det vi vet allra minst om; döden.
Kunskap är makt, makt över världen, men egentligen bara över den egna.

2 kommentarer:

fröken stistrup sa...

Jag har tva delade asiker om det dar. At ena sidan sa hor jag ocksa ljud ibland. Som inte riktigt gar att forklara. Och jag tror mycket val att det kan finnas andra/spoken/anglar. Dessutom sa verkar ingen riktigt kunna forklara hur en manniska fungerar, sa da borde ingen kunna sta upp och saga att sadant som inte ar manniskor inte finns.
Men a andra sidan sa vet jag att hjarnan ar en facinerande sak. Med fantasi och lite inbillning sa ar det latt att se & hora saker som inte finns. Jag var duktig pa det nar jag var liten. Finns sinnessjuka manniskor som berattar hur en man talade om allt de skulle gora. Fram till en massa galna upptag.
Men ocksa. Inget som sager att manniskan ar sinnessjuk eller att jag inbillade mig nar jag var liten heller.

The truth is out there! Dam dam dam dam... ding ding ding... dam dam dam.. ding ding ding (tappert forsok till Arkiv X musiken)

Björn sa...

Ett intressant och bra inlägg! Tack för det!