torsdag, juni 07, 2007

Kvinnan med pappeljotterna


Under bara några sekunder hann jag se henne där jag stod för att växla pengar på NK. Jag slängde en blick till höger, och där stod hon, med rosaprickig morgonrock, tofflor, långt kolsvart, stripigt hår med tre stora pappeljotter i blått och lila. Brun hud, nakna ben och med en rullator i händerna. Hon lyfte lite på den för att komma upp på rulltrappan, och en man som var påväg ner tittade på henne då de möttes på mitten.
Några få sekunder och kvinnan hade lämnat mitt synfält. Vem var hon? Varför såg hon ut på det sättet? Hur skulle personalen reagera?
Det krävs egentligen inte särskilt mycket för att vara avvikare. Alla såg henne.

6 kommentarer:

fröken stistrup sa...

Tank vad harligt det skulle vara att ga runt i morgonrock hela dagarna. Hands up for tanten som vagar.

Anonym sa...

Jag funderar på om hon möjligvis har rymt från nåt äldreboende...
/D

Anonym sa...

HAHAHAHAHAHA!
Underbar tant! Hoppas jag blir som hon! :D

/Wanda

D-C sa...

Wanda: Man kunde utläsa så mycket i situationen; dels såg det komiskt ut, dels kunde man tycka att det var coolt gjort av henne. Men att folk stirrade på henne gjorde sceneriet till något ganska tragiskt. Jag tyckte synd om henne, inte direkt för att hon såg ut som hon gjorde, utan för att folk tyckte att hon var fel.

Tant Grön sa...

håller med talare nr 1; gud vad skönt om man kunde gå runt sålles hela dagarna!

Lo sa...

jag kan riktigt se dig o mig hanna med våra flanellrockar! haha!