måndag, juni 18, 2007

Tiden kommer

Det är alltid lika intressant att reflektera över hur vi bygger oss till komfort men samtidigt bara får ännu fler problem på halsen. Vi har aldrig haft det så bekvämt som nu, men heller aldrig haft så mycket psykiska problem och stressrelaterade sjukdomar.

På det kinesiska konsulatet då jag skulle hämta mitt visum satt herren bakom glaset och sorterade visumkvitton i godan ro medans vi i kön fick vänta. Vi fick vänta ganska länge. Mitt västerländska lynne tyckte kinesen var långsam, seg och visade dålig service. Kinesen däremot brydde sig nog inte om min åsikt. Hans jobb var att ge mig visumet, och det gjorde han ju också tillslut.

En vän till en vän hjälpte till under ett byggnadsprojekt i Afrika. Afrikanerna som var medarbetare var lata enligt mannen ifråga, och han sa åt dem att man ju "förlorade tid" på deras söl. -Inte då, sa arbetarna, tiden kommer!

Det är inte den som har den största platt-tv:n man skall beundra, utan istället den som inte har någon tv alls men ändå är nöjd.

Inga kommentarer: