onsdag, juni 06, 2007

Grattis Sverige!

Du gamla du fria, stora skogar, höga fjäll, röda stugor, sill med potatis och nubbe, köttbullar och midsommarfirande, svensk sommar, skärgårdsliv, landskapsdräkter, tystlåtna norrlänningar, kaxiga stockholmare, skorrande skåningar och smålänningar, goa gubbar i Göteborg, gnällbältet, forsarnas färd och havets brus längst med kusterna.
Allas vårat Sverige firar nationaldag och de ovanstående sakerna är enligt mig typiskt svenska. Visst kategoriserar jag, och visst utelämnar jag mycket, men alla är välkomna att utmana mina svenskheter! Kultur handlar alltid om utmaningar, och en kultur är aldrig enhetlig eller sprungen från enbart ett ställe/ett land; utan från hela världen. Tack till alla ni som för in nya spännande inslag! Låt oss inte bråka, utan låt oss fira den vackra naturen vi har, och allas våra olikheter. Visa respekt för dina medmänniskor även fast de kanske inte alltid är som du.
Frid.

Det här är ditt land, Det här är mitt land
från Ales stenar till Norra Lappland
från Bohus klippor till Gotlands raukar
Landet, det tillhör dej och mej

Mikael Wiehe

6 kommentarer:

Lo sa...

nationaldag minsann, tänk att sverige skapar en sån på senare år, betyder bara att man inte anammmar det globala tänkandet utan återgår och klamrar sig fast vid idén av en nationalstat. Helt fel sverige!!! :(

D-C sa...

Lo: Sverige som land och svenskhet finns ju kvar i folks huvuden även fast vi lever i en globaliserad tid. Så länge man inte stöter ut någon så är det helt okej att vara nationalistisk och hålla på traditioner, inget fel med det. Den rotlöshet som många känner idag är ju pågrund av att de tidigare givna kategorierna och ramarna har försvunnit i globaliseringen, och rotlöshet är väl egentligen inget att sträva efter? Jag tror att vi behöver saker att identifiera oss med. Jag gillar sill och potatis, jag gillar den svenska naturen, och jag har inga problem med att säga att jag faktiskt är svensk och inte bara "global".

fröken stistrup sa...

Sjalv sa sitter jag i England och har precis stadat koket, kort ungar och har en liten pase kottbullar i frysen. Och jag gillar inte kottbullar sa dar overdrivet. Lite i samma klass som nudlar. Latta och gora och kostar inte sa mycket. Sa, ja... tjoho liksom. Grattis Sverige(fick reda pa det igar dessutom). Bitter for att jag inte for vara ledig och dricka ol? Tss... neee.

D-C sa...

Asti: Öl är inte gott! Vin är bättre.

fröken stistrup sa...

tycker ol & vin ligger pa delad andraplats!

D-C sa...

Asti: Men vad ligger på första plats?