torsdag, juni 14, 2007

Små kulinariska tips

Havregrynsgröt med sin ganska neutrala smak har gett upphov till ett antal smakexperiment hemma hos mig. En gång hällde jag i en massa socker och kakao, för jag tänkte att "det väl borde smaka ungefär som chokladbollar då". Men ack så otrevligt det blev, kunde bara äta några skedar. Däremot prövade jag nyss att använda muskotnöt i gröten, och det var riktigt trevligt. Nötens unika och skarpa smak gör sig bra i blandning med havregrynen. Muskotblomman är dessutom trevlig att ha i te.
Alpros soyaprodukter kan rekomenderas. Har prövat deras neutrala soyayoghurt, och den är supergod tillsammans med fullkornsflingor. Även deras soyavariant av matlagninsggrädde, "alpro cuisine", smakar riktigt bra occh passar utmärkt som såsbas eller i efterätter. Det råder tvistade meningar om huruvida mjölkprodukter är bra eller inte för oss, men jag väljer gärna att variera mjölken med andra, växtbaserade produkter ibland. Tror överlag att det snarare är osunt än sunt att lita blint på ständigt varierande kostråd där det ena dagen är livfarligt att äta paprika, för att dagen efter bli farligt att äta något annat. Tror att man ska ignorera sådant och istället äta en så varierad kost som möjligt.
Smaklig spis!

1 kommentar:

fröken stistrup sa...

Muskonoten blir till att prova. Jag har atit havregrynsgrot med sylt i 2-3 ar nu. Nastan varje morgon. Och hor och hamna... jag vaxlar mellan lingon- hallon- och jordgubbssylt. Har ar det ingen storre skillnad pa grot & grot.