fredag, juni 01, 2007

GLAD SOMMAR ALLIHOPA!


Juni är en sommarmånad. Idag är det förste juni. En glad sommar till er alla med massor av bad, sol, jordgubbar, röda stugor, grön natur, sill och midsommar är vad jag håller tummarna för!

Mina somrar förr i världen var en flykt från Marstrands allt mer tilltagande turistinvansion, från de "hemlösa" som Kurt brukade säga. Med morfars lilla båt tuffade vi genom kanalen och sen vänster till vårt favoritställe. Där låg man hela dagen och solade och badade, gjorde utflykter i bergen och fikade och åt det vi hade med oss i våra kylväskor och korgar. Vid några tillfällen fick vi besök av hästar, och första gången reagerade mitt lilla sällskap med chock. Mormor hade aldrig sprungit så fort upp på berget tidigare, och ramsan "hästar i våran vik - mormor får panik" skapades. Hästarna fortsatte att komma besök ibland, snälla sådana, men numera verkar de ha försvunnit.
Midsomrarna har ofta firats i den vackra naturen vid Vänern hos mormors bror i hans stora, fina hus intill sjöstranden. Där har vi klätt midsommarstång, dansat, ätit massor av god mat, paddlat på Vänern, badat, promenerat och cyklat i skogen mm. Närheten till Lidköping har också fört oss till Läckö slott några gånger. Själv fick jag vara femkampsledare, och jag skrek mig alltid hes för att få det vuxna, fulla sällskapet att spela efter mina regler i sådant som dragkamp, äta kex och vissla, kasta stövel, kasta boll i hink, springa ett varv runt växthuset mm.
Överlag minns jag mina somrar som idealiska, den svenska sommaren på riktigt. På den tiden reflekterade jag inte över det så mycket, men numera, då jag måste jobba, hade jag mycket hellre legat på holmen och stekt mig med en syltpannkaka i handen och med utsikt över det salta havet.

Hur ser era somrar ut?

4 kommentarer:

Tant Grön sa...

gud vad underbart och idylliskt det låter, det liknar faktiskt mycket av min barndoms somrar på smögen och det är nog därför jag själv trånar efter ett hus vid havet, gärna på någon ö....underbart, och en oslagbar ramsa hörredu! På havsbotten vid "vår" egna lilla holme hade några dykare skrivit HEJ i stora bokstäver med stenar... "skall vi åka till HEJ och bada" var därför en mening som ofta yttrades hos oss....suck....det är skärgårdssommar och idyll det!

Anonym sa...

Mina somrar ser typ ut som mina vintrar förutom att jag inte fryser lika mycket när jag går på ICA =)

Jag gör inget alls på sommaren. Sitter inne vid datorn som vanligt =)

Nu skulle jag egentligen meddela att jag inte har råd till trasslarna =( Kollade kontot för att se om jag hade råd men hade bara 470 spänn & då är inte ens alla räkn. betalda. & dom ska räcka till den 27:e. jag ligger typ på minus redan... Mina trasslar =(

Men jag hittar säkert nån annan av dina teckningar som jag gillar sen när jag har lite bättre ekonomi =)

D-C sa...

Hanna: Se till att skaffa ett hus vid havet någång! Gör verklighet av din dröm! Om jag nånsin skaffar hus vid havet innan dig så ska jag ha ett fint gästrum där du får bo hur mycket du vill.

Cinna: Min andre köpare är borta ur leken. Trasselhuvudena är bokade enbart för dig nu. Hör av dig när du får pengar.

Anonym sa...

Underbart fint skrivet!
Jag spenderade de flesta somrarna i Östersund, Duved och Norge när jag var liten. Badade så ofta jag bara kunde på Odensalabadet, på Brunflobadet, i Lillsjön, i Storsjön i Gevsjön, i Indalsälven och i Atlanten.
Härliga tider!

/Wanda