torsdag, juni 07, 2007

Somrigt lunchtips

Ett litet lunchtips vore kanske passande?
Jag fick med mig Den stora vegetariska kokboken från mormor och tänker börja laga mat ur den regelbundet. Det blir så lätt att man håller sig inom samma ramar hela tiden, i å för sig kanske det är bra mat man lagar, men lite nya element är alltid trevligt.

Potatis tycker jag känns väldigt svenskt, så att jag lagade rårakor med örter igår på nationaldagen var ju passande:

Grovriven potatis, salt, peppar, en nypa socker, gräslök och andra örtkryddor, stekes i ganska mycket smör eller olja på medeltemperatur några minuter på varje sida.
De flesta rårakerecept som jag sett tidigare innehåller även ett vispad ägg då det binder ihop biffarna, men detta blev bra ändå. Potatisen kan varvas med morötter, palsteracka eller andra rotsaker.
<3

3 kommentarer:

fröken stistrup sa...

Hm, njaa, det ser smarrigt ut, men kanner mig lite anti idag. Far nog lasa det dar imorrn igen.

Tant Grön sa...

hehe, det här var en av mina studentbudgetfavvisar!! jättegott!

D-C sa...

Hanna: Men vilket sammanträffande! Jag ska laga rårakor till dig nån dag så att du får återuppleva gamla minnen!