onsdag, maj 14, 2008

Dessa japaneser - Del 1 (Glåmig mördarbjörn)

Då en Japan-resa kanske blir aktuell nästa år tänker jag att det vore trevligt att redan nu börja forska lite i Japansk kultur genom att då och då skriva om landet här på bloggen.

Mitt första inlägg behandlar ett nytt fenomen från leksakstillverkarna.
Japanska leksaker verkar slå stort. Pokemon, Digimon och Hello kitty mfl gör tydliga avtryck runtom i världen, ocn nu är det dags för Gloomy bear! Men är vi vekligen redo..?

Den rosa björnen verkar söt, oskyldig och snäll, men när man minst anar det blir den till en livsfarlig mördare som i hatiska attacker dödar av ren lust och ibland dessutom äter upp sina offer. Bilderna som hör till björnen visar också främst dessa slakter då Gloomy bear med sina vassa klor och tänder sliter små söta barn i stycken på de mest fantasifulla sätt. Varför? Ja, det kan man undra!

Många av Japans enligt mig skruvade populärkulturella produkter kan tolkas härstamma ur en tung frustration.
I ett land där man arbetar hårt och där allt ska vara perfekt verkar de kulturella produkterna spegla just de borttryckta känslorna som man inte får lov att visa utåt i vardagen. Jag tänker då framförallt på den otrevliga Hentaiporren, men även Gloomy bear kanske representerar borttryckta känslor som kommer ut i extrem form.

När jag ser bilderna på Gloomy bears bärsärkargång får jag en lätt obehagskänsla i maggropen som är uppblandad med nyfikenhet. Då man kopplar ihop barn med våld, liksom även sex och våld, blir det lite extra otäckt.
Glooomy bear är antagligen en leksak för stora vuxna som kan slå tillbaka om björnen får blodvittring!

http://www.youtube.com/watch?v=1-uIk5AbuZw&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=x1chqTmoqrY&feature=related

4 kommentarer:

fröken stistrup sa...

Det ända mjukdjuret jag skulle kunna ha hemma i alla fall:)

D-C sa...

jaså, varför då? :)

Lo sa...

dom är råa på nåt lustigt sätt alltså...

fröken stistrup sa...

Dom är rå på ett helt underbart sätt:)