fredag, maj 23, 2008

Her sugar is raw (sticky and sweet)


Mina trogna bloggläsare kan inte ha undgått att jag för en tid sedan spekulerade i förhandsryktena inför Madonnas nya skivsläpp. Nu är skivan här och jag har hört alla låtarna på nätet.

Jag anade oråd då ryktena sade att en hiphop/rnb-inspirerad skiva skulle komma på tapeten, och min oro visade sig vara ganska befogad... Låtarna på Hard Candy känns oinspirerande och blir fort tjatiga med några få fina undantag. Större delen av skivan känns ytlig och de många pubertala texterna gör inte godiset bättre. På omslaget ser hon ut som en öststatshora som placerat sig i ett red-light-district-fönster (eller kanske i gynstolen) och med överskattade personer som Timbaland, Timberlake och Pharell som medkompositörer blir det övervägande en bitter smak på tungan trots att temat för skivan är godis.


Madonna har sedan länge etablerat sig på marknaden som en av världens mest säljande artister. Senaste Confessions tour ska visst ha slagit rekord för den mest inkomstbringande turné någonsin och jag får hålla med om att den är stiligt genomförd och effektfull med en hel del vacker symbolik. Madonnas skivor varierar i kvalitet men hon har fortfarande förmågan att showa. I allt mediebrus är det viktigt även för en storhet som henne att packetera musiken väl för att nå ut, och det lyckas hon fortfarande med. Till och med kackiga Candy shop (inledningsspåret till nya plattan) blir hip då hon ikläder sig rollen som Willy Wonka (se videon). Även temat för skivan är tänkvärt: Hard candy skall representera livets mångtydighet och motsatsförhållande. Även det råa ("my sugar is raw") och hårda har sina söta sidor, och ibland krävs det en hel del hårdhet och tuffhet för att komma åt det goda i livet; vi behöver kämpa lite för att få träda in i godisaffären, men för mycket socker är samtidigt farligt för oss, och för att uppskatta det till fullo behöver vi även känna på livets bitterhet.

Men ett sjysst tema och en snygg förpackning (förutom då det gräsliga omslaget) ror inte plattan helt iland och vi Madonna-fans som faktiskt vågar kritisera henne får vänta till nästa släpp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstör inte, jag smyckar! Och nej, ingen tatuering.

D-C sa...

Smyckar genom att stoppa in metallskrot i kinderna?
ojojoj, moraliskt förfall ;-)