fredag, maj 09, 2008

Robyns sneda tand

Robyn har alltid varit en artist som jag respekterat. Till och med då hon sjöng det klämmiga introt till Lilla sportspegeln för längesedan var hon bra. Det känns som att hon har en stark integritet och personlighet i sin musik, även fast den i stort kan verka ganska kommersiell. Då andra plattan, My truth släpptes, lär Robyns meningsskildaktigheter med det amerikanska skivbolaget ha satt en käpp i hjulet för en lansering i staterna, och därför är det först nu som hon satsar där igen med en omarbetad version av sin senaste självbetitlade skiva Robyn.

Den som ofta surfar på Youtube och dessutom läser kommentarerna till de olika videosarna har säkert sett ett och annat skammgrepp utföras. Kommentarerna kan bli riktigt otäcka och försvara respektive dissa artister med näbbar och klor. Inte sällan blir kommentarspåren riktigt vidriga och glider helt bort från artisten och förvandlas istället till maktkamper man tror skulle kunna leda till döden.

Även Robyn har förstås fått sin beskärda del av åsiktskrig på Youtube, speciellt på senaste tiden då hon satsar mer internationellt igen. Jag kan inte direkt säga att jag bli chockad av det som skrivs om henne, men jag blir ändå lite förvånad över vilken bild världens folk har av henne.
Som med alla kvinnor som syns på Youtube får även Robyn stort fokus på sitt utseende. Kvinnor bedöms efter huruvida de är snygga, fula, knullvänliga osv, lika ofta som deras eventuella talang tas upp i inläggen. Det är många som diggar Robyns lite egna stil, men ockå väldigt många som totaldissar den. Såg någon kommentar där personen ifråga undrade hur fan hon kan ha på sig sådana "ofeminina" kläder och ändå kalla sig kvinna, andra tycker att hennes hår ser hemskt ut, att hon är ful och att hennes sneda tand verkligen borde rättas till. Någon skrev och undrade hur hon ens kan sjunga med den sneda tanden i munnen.

Jag kan bli väldigt arg av att läsa spaltmeter efter spaltmeter med sådan utseendefixering och brist på uppskattning av det individuella och kreativa. Tänk att en sådan liten detalj som en sned tand kan vålla så mycket negativitet, och att ett par röda spetsskor kan anses vara så enormt udda och osmakligt. Är det så som dagens medievärld ser ut? Är det alltså klonade plastdockor som krävs för att sälja?

Fortsätt gå din egen väg Robyn, och låt ingen krossa dig som i videon nedan!

3 kommentarer:

"Pooptroop" sa...

JAG gillar iaf hennes utseende!

D-C sa...

Bra! :)

fröken stistrup sa...

Robyn är helt galet cool och gör, enligt mig, jätte bra musik. Vad som gör det så bra är ju såklart att det är henne. Att jag skulle bära några av de kläderna jag har sett henne i är en annan sak, men det spelar ingen roll om hon tar på sig en sopsäck...
för det är Robyn.