torsdag, maj 01, 2008

Valborgsefterrätt

På valborgsmässoafton stod jag för efterrätten, och den blev riktigt god!

Varma halvor med choklad och nötter


Lägg konserverade persiko-, aprikos- eller päronhalvor på en plåt eller en ugnsfast form. Varför inte ta alla tre sorterna?
Fyll håligheterna i frukterna med hackade nötter. Jag köpte en nötmix bestående av jordnötter, cashewnötter, pistagenötter och mandlar, kan tänka mig att även valnötter passar fint till det här.
Lägg en chokladbit ovanpå varje halva på nötterna men välj då någon choklad som du vet smälter bra i ugnen. Marabous mjölkchoklad rekommenderas inte! Kan tänka mig att mintälskaren skulle gilla en bit After eight. Även en klick honung kan nog bli en hit.
Ställ in skapelserna i ugnen, 200 grader, tills chokladen smält ordentligt.
Servera de varma nöt- och chokladfyllda frukterna med vaniljglass och/eller vispad grädde kryddad med kardemumma.
För att kontrastera mot allt det söta kan ett syrligt glas bubbelvin vara på sin plats.
Mums för Måns och ett lyxigt avslut på en fin middag!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Rätt sjukt ändå! Jag var på middag hos mormor igår och hon brukar alltid bjuda på en viss sorts efterätt. Men igår, då bjöd hon minsann på päronhalvor med after eight på - och glass! =)

D-C sa...

wow! Vilket skumt sammanträffande! :))
Men hon glömde nötterna ;)

Lo sa...

åh, det var så gott David! mums mums :)

Anonym sa...

Hehe, tjaa, dom gillade väl kläderna antar jag, det är väl därför de kommenterar.

Anonym sa...

ja gud vad gott det var, men du glömde ju pricken över i:et, kardemummagrädden!! Hallå där, det var ju suuupergott!/Hanna

D-C sa...

Glömde? Det står ju kardemummagrädde i inlägget! Meek!